
Naukowcy z University of Pittsburgh School of Medicine (USA) zaobserwowali, że systematyczne powtarzanie zestawu ruchów, które prowadzi do wykształcenia się czynności automatycznych (rutynowych), korzystnie wpływa na wydajność mózgu, ponieważ obniża aktywność metaboliczną neuronów w rejonie kory ruchowej.
Pierwszorzędowa kora ruchowa to część mózgu odpowiedzialna za planowanie i nadzorowanie czynności motorycznych.
Uważa się, że jest to bardzo plastyczny obszar. Wielokrotnie obserwowano, iż uzyskanie wprawy w wykonywaniu danej czynności powoduje zauważalny rozwój połączeń synaptycznych, np. w rejonie reprezentującym ruchy ręki u pianistów.
Teraz badacze postanowili sprawdzić, czy wyuczone czynności pozwalają na zwiększenie wydajności mózgu.
W tym celu przeprowadzono badanie na małpach, które miały za zadanie zdobyć widoczny przed nimi przedmiot, wykonując przy tym określoną sekwencję ruchów. Część zwierząt wytrenowano w wykonywaniu zadania, więc mogły zapamiętać wymagany zestaw czynności. Inne polegały tylko na zewnętrznych wskazówkach dostrzeżonych w polu widzenia.
Okazało się, że w obu przypadkach ilość aktywowanych neuronów w pierwszorzędowej korze mózgowej małp podczas wykonywania zadania była zbliżona, lecz wyuczone na pamięć czynności obniżały aktywność metaboliczną komórek nerwowych, tym samym czyniąc pracę mózgu bardziej efektywną. (PAP)
ooo/ mrt/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.