Ptaki myślą szybciej, gdy są obserwowane

Sroki podejmują decyzję szybciej, jeżeli są obserwowane przez ludzi lub inne osobniki stanowiące potencjalne zagrożenie niż wówczas, gdy nikt na nie nie patrzy - zauważyli naukowcy z Narodowego Uniwersytetu w Seulu. Informację podaje serwis Science Daily.

"Od dawna mieliśmy wrażenie, że sroki w jakiś sposób wyczuwają, że są obserwowane, gdyż często wówczas odlatują. Jeżeli jednak nie zwracamy na nie uwagi, mogą spokojnie spacerować bardzo blisko nas" - mówią południowokoreańscy badacze.

To, że zwierzęta zauważają ludzki wzrok nie jest niczym nowym. Naukowców zaciekawił jednak fakt, że gdy podchodzili do szukających pożywienia srok, patrząc na nie, ptaki podejmowały decyzję o odlocie lub pozostaniu na miejscu znacznie szybciej niż wtedy, gdy podchodzili nie przyglądając się im. Nawet jeżeli sroki nie postrzegały obserwujących je ludzi jako niebezpieczeństwo, decyzja o pozostaniu na miejscu i kontynuowaniu dotychczasowych czynności była podejmowana w krótszym czasie.

Te ptaki żyją bardzo blisko ludzi od wieków, więc podejmowanie decyzji na podstawie tego, co zauważą na ludzkich twarzach może być mechanizmem, który wykształcił się, by pomóc im przetrwać - podsumowują badacze.(PAP)