Uczelnie i instytucje

Rozstrzygnięto konkurs "Fizyczne ścieżki"

Fot. Fotolia
Fot. Fotolia

Praca poświęcona trzeciej prędkości kosmicznej czy pokaz zachowującego się jak ciecz dwutlenku węgla - to prace nagrodzone w finale konkursu uczniowskiego „Fizyczne Ścieżki”. Pokaz najlepszych prac odbył się 14 kwietnia w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie.

PAP - Nauka w Polsce jest jednym z patronów medialnych wydarzenia.

W zakończonej właśnie VIII edycji konkursu organizowanego przez Narodowe Centrum Badań Jądrowych oraz Instytut Fizyki PAN wzięło udział aż 134 uczestników z 16 województw z całej Polski. Startowali oni w trzech kategoriach: „Pokaz”, „Esej” i „Praca naukowa”.

Jak w rozmowie z PAP wyjaśnił prof. Ludwik Dobrzyński z NCBJ, trzy kategorie konkursowe łączy to, że organizatorzy nie narzucają uczestnikom żadnego tematu. \"To uczeń decyduje, czym chce się zajmować\" - podkreślił.

\"Z prac naukowych niespodziewanym przebojem było rozwiązanie zagadnienia, które wydawało się klasyczne (...) - chodzi o trzecią prędkość kosmiczną. To prędkość, z jaką ciało musi być wystrzelone z Ziemi, aby opuściło Układ Słoneczny\" - powiedział Dobrzyński. Przyznał, że w literaturze, choć wszędzie jest podawana wartość trzeciej prędkości kosmicznej, to brak informacji o tym, jak ją obliczono. Zwycięzca w kategorii \"Praca naukowa\" - Jakub Mazurek, uczeń II LO we Włodawie - nie tylko samodzielnie dokonał obliczeń i pokazał, jak wyliczono trzecią prędkość kosmiczną, ale \"pokazał także nowa pracę opublikowaną w porządnym czasopiśmie, w której popełniony był klasyczny błąd\" - zaznacza Dobrzyński.

W kategorii \"Pokaz zjawisk fizycznych\" zwyciężył Piotr Bliźniak z LO im. A. Mickiewicza w Strzyżowie, który przedstawił „Badanie właściwości i zjawisk, jakie towarzyszą gazom o różnych gęstościach”. Uczeń zaprezentował kilkanaście pokazów, w których pokazywał zdumiewające właściwości dwutlenku węgla. Okazało się, że gaz ten jest cięższy od powietrza i zachowuje się trochę jak ciecz - w akwarium wytwarza fale jak woda, podtrzymuje bańki mydlane i spływa ze schodków, gasząc po drodze kolejne świeczki.

W kategorii „Eseje” jury konkursu „Fizyczne Ścieżki” przyznało ex aequo dwa drugie miejsca. \"Eseje to najtrudniejsza dziedzina w konkursie. Wiek utrudnia uczestnikom spojrzenie na tematy z góry\" - przyznał Dobrzyński. Najlepszymi pracami okazała się praca Estery Rączkowskiej z LO im. T. Kutrzeby w Obornikach, która pisała o tym, czym jest chaos dla filozofa, a czym dla fizyka. Z kolei nagrodzona również drugim miejscem Natalia Szwajkowska z II LO im. A. Mickiewicza w Słupsku wzięła na warsztat dzieła sztuki współczesnej - np. obraz latającego skalnego zamku Rene Magritte\\'a czy surrealistyczne zdjęcie Salvadora Dalego i zanalizowała je pod kątem praw fizyki, które można na nich obserwować.

\"Konkurs jest obsadzony przez uczniów z małych miejscowości. Ci uczniowie nie mają kontaktu z dużymi laboratoriami czy uczonymi. Muszą pracować w trudnych warunkach\" - znaczył Dobrzyński. Konkurs może otworzyć takim osobom drzwi do kariery naukowej. Zwycięzcy otrzymali m.in. indeksy na Uniwersytet Warszawski i Uniwersytet Jagielloński.

W połowie czerwca laureatów konkursu będzie można spotkać podczas Pikniku Naukowego Polskiego Radia i Centrum Nauki Kopernik. W specjalnie przygotowanym namiocie będą oni prezentować swoje prace.

PAP - Nauka w Polsce

lt/ agt/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • 08.11.2024. Minister nauki Dariusz Wieczorek podczas konferencji prasowej nt. wyników rekrutacji na studia na rok akademicki 2024/25 w uczelniach nadzorowanych przez ministra nauki w siedzibie resortu w Warszawie.PAP/Paweł Supernak

    Liczba studentów rozpoczynających studia w roku akademickim 2024/2025 wzrosła o 5 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem

  • Fot. materiały prasowe

    Trzech badaczy laureatami Nagrody im. Witolda Lipskiego

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera