16.04.2024
14.02.2013 aktualizacja 14.02.2013

Walentynkowa róża z kosmosu

Amerykańscy astronomowie sfotografowali mgławicę, której kształt przypomina kwiat róży. Zdjęcie zostało publikowane przez National Optical Astronomy Observatory (NOAO).

Mgławice potrafią przybierać różne kształty, które czasem przypominają pewne zwierzęta lub rośliny. Do najsłynniejszych należą mgławice Koński Łeb, Krab, Orzeł, czy Trójlistna Koniczyna. Okazuje się, że w kosmosie można dostrzec też obiekt walentynkowy - mgławicę planetarną o nazwie Sh2-174.

Powstała ona, gdy pod koniec swojej ewolucji gwiazda utraciła zewnętrzne warstwy. Jądro gwiazdy natomiast stało się białym karłem. Zwykle biały karzeł znajduje się blisko środka mgławicy, ale w tym przypadku jego pozycja jest nietypowa – świeci jako bardzo niebieska gwiazda w centrum niebieskiego gazu.

Mgławica widoczna jest na niebie w gwiazdozbiorze Cefeusza. Dostrzec można ją za pomocą teleskopu. Znajduje się w odległości 980 lat świetlnych od Ziemi. Jej oznaczenie Sh2-174 pochodzi z katalogu Sharplessa, obejmującego różne mgławice, utworzonego w połowie ubiegłego wieku przez Stewarta Sharplessa.

Zdjęcie zostało opracowane przez Travisa Rectora (University of Alaska Anchorage) na podstawie obserwacji wykonanych w różnych filtrach, którym przypisano odpowiednie kolory: filtrowi B – niebieski, filtrowi I – pomarańczowy, filtrowi H-alfa – czerwony oraz filtrowi odpowiadającemu tlenowi (OIII) – niebieski. Obserwacje zostały przeprowadzone za pomocą szerokokątnej kamery pracującej na 4-metrowym teleskopie w Kitt Peak National Observatory. (PAP)