W Niemczech powstał tunel próżniowy do badań silników kosmicznych

Niemieckie centrum badań przestrzeni DLR skonstruowało specjalny tunel próżniowy, w którym będą się odbywać testy przyszłościowych silników napędowych statków kosmicznych – poinformowało centrum. <br />

Deutsches Zentrum fuer Luft- und Raumfahrt (DLR) to największe w Niemczech i jedno z największych w Europie centrum badań aerokosmicznych. Tunel próżniowy, oddany do użytku 27 października w zakładzie badawczym centrum, w Goettingen, jest największy w Europie i jednym z największych na świecie. Ma 12 metrów długości, 5 metrów średnicy i kubaturę 236 m sześciennych. Jego koszt wyniósł 4 mln euro.

Jest on częścią wielkiego niemieckiego i jednocześnie unijnego projektu badawczego o nazwie Zakład Symulacji Napędu Głównego w Goettingen – Silniki Elektryczne (Simulationsanlage fur Treibstrahlen Goettingen - Elektrische Triebwerke; STG-ET). Ma on w ramach wewnętrznych niemieckich programów badawczych oraz długofalowych projektów Europejskiej Agencji Kosmicznej(ESA) badać silniki statków kosmicznych przyszłości, opierające się głównie na napędzie jonowym, w symulowanych warunkach absolutnej próżni i w temperaturach do -286 st. C.

Jak zapowiedział Andreas Dillmann, szef instytutu aerodynamiki i technologii przepływowych w DLR, w tunelu będą prowadzone badania elektrycznego systemu napędu oraz jego oddziaływania na czujniki satelitów, w których ma on być na początku instalowany. DLR prowadziło od ponad dwóch dekad badania nad silnikami chemicznymi i ich oddziaływaniem na aparaturę satelitów, stąd badania nad silnikami jonowymi będą kontynuacją istniejącego jeszcze programu badawczego.

Program STG-ET ma doprowadzić do skonstruowania małych silników i mikrosilników jonowych napędu głównego i manewrowych dla satelitów – powiedziała Johanna Wanka, minister nauki i kultur w rządzie landu Dolna Saksonia, gdzie mieści się nowe laboratorium.

Silniki jonowe, bardziej wydajne od chemicznych, są ciągle na początku systematycznych badań konstrukcyjnych. Nie wiadomo obecnie, ile należy zabrać czynnika roboczego (ksenonu) przy dalszych misjach i w jaki sposób jonizacja oraz wyładowania w tych silnikach mogą wpłynąć na baterie słoneczne satelitów – istnieje zagrożenie, że mogą one spowodować awarie ogniw słonecznych.

Dla uniknięcia niekorzystnego wpływu ciągu silników na urządzenia badawcze, ściany tunelu w programie STG-ET mają być schładzane przez pompę kriogeniczną. W ten sposób cząsteczki zjonizowanego gazu, wydostające się z silnika, ulegną sublimacji zaraz po dotarciu do zimnych ścian tunelu.

PAP - Nauka w Polsce

mmej/ agt/bsz

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. Adobe Stock

    Planeta wielkości Ziemi odkryta wokół małej zimnej gwiazdy

  • Fot. Adobe Stock

    Naukowcy zbadali interakcję papugi z tabletem

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera