
<strong>Spór o to, czy emocje polepszają, czy też pogarszają funkcjonowanie poznawcze, to przedmiot zainteresowań naukowych Kamila Imbira z Uniwersytetu Warszawskiego</strong>. Laureat programu stypendialnego "Doktoraty dla Mazowsza" w rozmowie z PAP tłumaczy, że<strong> emocje są bardzo ważnym elementem wielu procesów, np. komunikacji, negocjacji, asertywności czy wywierania wpływu. Badania nad nimi pozwolą na opracowanie i wdrożenie nowatorskich programów szkoleniowych z zakresu rozwoju osobistego, zwiększających jakość kapitału ludzkiego w regionie mazowieckim.</strong>
Jak tłumaczy, dla zrozumienia roli emocji w funkcjonowaniu człowieka konieczne jest połączenie badań psychologicznych i psychofizycznych. Badania psychologiczne rejestrują następstwa różnych kategorii emocji metodami psychologicznymi, natomiast badania psychofizyczne wskazują na neurobiologiczne podłoże obserwowanego zróżnicowania.
"Przełamujemy utarty wzorzec myślenia o emocjach jako o stanach pozytywnych lub negatywnych. Emocje mogą mieć różną genezę. Jedne pochodzą od prostego, automatycznego reagowania na świat. Są one dostępne z przyrodzenia każdemu człowiekowi i zapewne też większości zwierząt. Drugie wymagają aktywności poznawczej i bez niej nie mogą zaistnieć. To emocje refleksyjne, które każą zastanowić się +jakim chcę być, jak chcę żeby wyglądał świat+" - mówi Imbir, który rozwija takie właśnie spojrzenie na emocje w zespole pod kierunkiem prof. Marii Jarymowicz.
Doktorant zamierza pokazać, że związki między emocjami, a przetwarzaniem informacji zależą nie tylko od ich znaku, czyli odczuć pozytywnych lub negatywnych, ale też i sposobu ich powstawania, a zatem obszaru, z którego pochodzą - automatycznego lub refleksyjnego.
Jak wyjaśnia, w automatycznym systemie wartościowania wyróżnia się emocje pochodne od zaburzenia równowagi organizmu i z drugiej strony jej przywrócenia (homeostatyczne) i związane z bodźcami przyciągającymi lub odpychającymi.
Z kolei w refleksyjnym systemie wartościowania pojawiają się emocje oparte o przemyślenia na własny temat (poczucie spełnienia lub nie własnych standardów, ideałów, oczekiwań wobec siebie) oraz o rozumienie pojęć aksjologicznych, czyli dobra i zła.
Kamil Imbir zaznacza, że - choć badania tego typu mają charakter podstawowy - to bardzo realnie przekładają się na większą konkurencyjność gospodarki i jakość kapitału ludzkiego.
"Nasze podejście jest różne od podejścia +inteligencji emocjonalnej+, ale w jednym się zgadzamy. Emocje są najważniejszym elementem wielu procesów. Poprzez poznanie mechanizmów wpływów emocji na poznanie jesteśmy w stanie kierować efektywnością działania" - podkreśla stypendysta.
Projekt "Doktoraty dla Mazowsza" jest realizowany przez Centrum Otwartej i Multimedialnej Edukacji UW i współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. W opinii Imbira, stypendium przyznane w ramach tego programu jest wyrazem uznania w skali całego uniwersytetu dla podejmowanych przez niego prac.
Psycholog jest na półmetku swojego doktoratu. Rozpoczyna część badań związanych z wykorzystaniem technik neuroobrazowania takich jak EEG i fMRI. W zakresie badań EEG współpracuje z Zakładem Fizyki Biomedycznej Wydziału Fizyki UW. Tamtejszy profesor Piotr Durka jest drugim promotorem jego pracy doktorskiej.
Doktorant prowadzi również badania z użyciem funkcjonalnego rezonansu magnetycznego (fMRI - metody pozwalającej oszacować i pokazać sposób, w jaki funkcjonują określone obszary mózgu podczas wykonywania określonych zadań) w Instytucie Fizjologii i Patologii Słuchu w Kajetanach. Towarzyszy zespołowi prof. Marii Jarymowicz w realizacji kierowanego przez nią projektu badawczego.
Jak zapewnia Imbir, jego wyniki znajdują bezpośrednie zastosowanie w gospodarce regionu. Pozwolą opracować i wdrożyć nowatorskie programy szkoleniowe. Sam prowadzi takie szkolenia w ramach Uniwersytetu Otwartego UW - inicjatywy umożliwiającej każdemu uczestnictwo w zajęciach dotyczących interesującego go obszaru tematycznego.
"Umiejętne radzenie sobie z emocjami i korzystanie z ich dobrodziejstw jest kluczowe w negocjacjach, komunikacji, asertywności, rozwiązywaniu konfliktów oraz poprawnym budowaniu relacji w organizacjach" - podsumowuje rozmówca PAP.
PAP - Nauka w Polsce, Karolina Olszewska
agt/ kap/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.