
<strong>"Twórcy ekonomii klasycznej wprowadzili do ekonomii teoretycznej podmiot, którego główne cechy charakterystyczne to przede wszystkim: dążenie do realizacji określonego celu, którym najczęściej jest bogactwo i doskonała wiedza, którą podmiot wykorzystuje dla osiagnięcia celu"</strong> - przypomina w swojej pracy doktorskiej dr Katarzyna Szarzec z Akademii Ekonomicznej w Poznaniu. Badaczka zastanawia się nad zmianami, jakim ulegał homo oeconomicus w trakcie rozwoju ekonomii.
Głównym problemem podjętym w pracy jest pytanie o zmiany, jakim ulegał homo oeconomicus w trakcie rozwoju ekonomii. Celem rozprawy jest rekonstrukcja cech przypisanych racjonalnemu podmiotowi gospodarczemu przez ekonomistów klasycznych,a następnie prezentacja modyfikacji tych cech, dokonanych przez kontynuatorów tradycji klasycznej (szkoły: neoklasyczna, monetarystyczna i nowa ekonomia klasyczna).
W swojej pracy dr Szarzec zweryfikowała również hipotezę, że w trakcie rozwoju szkół należących do klasycznego i neoklasycznego nurtu, nastapiła konkretyzacja założenia o racjonalności i zmiana cech przypisanych racjonalnemu podmiotowi gospodarczemu.
"Dzięki zmianom wprowadzonym przez szkoły nurtu neoklasycznego nie tylko została utrzymana, ale i podwyższona efektywność wyjaśniania oraz utrzymana teza o samoregulującym się systemie gospodarczym, sformułowana po raz pierwszy w szkole klasycznej" - twierdzi dr Szarzec. Jej zdaniem, świadczy to o rozwoju nauki w myśl idealizacyjnego modelu takiego rozwoju.
Praca zwyciężyła w I edycji konkursu "Nowe trendy" na najlepsze doktoraty z zakresu nauk ekonomicznych i zarządzania organizowanym przez Fundację Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych (FPiAKE). UCZ
PAP - Nauka w Polsce
bsz
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.