Czy możemy już dziś mówić o globalnym społeczeństwie informacyjnym? Nie, ponieważ wciąż nie wszyscy ludzie w mają taki sam dostęp do szybko redagowanych i przekazywanych informacji - podkreślał w Dniu Nauki Robert Łuczak, doktorant Wydziału Geografii i Studiów Regionalnych UW.
\"Społeczeństwo informacyjne - czy naprawdę żyjemy w globalnej wiosce?\" - rozważał Robert Łuczak podczas wykładu w Niemieckim Instytucie Historycznym w Warszawie.
GLOBALNE MIASTA I ZWYKŁE WIOSKI
\"Możemy raczej, niestety, mówić, że część z nas żyje w globalnych miastach, takich jak Londyn lub Nowy Jork, a pozostali po prostu w wioskach\" - powiedział Łuczak, tłumacząc różnice w światowym rozwoju społeczeństwa informacyjnego.
Mówiąc o społeczeństwie informacyjnym posłużył się definicją autorstwa socjologa prof. Kazimierza Krzysztofka. Uważa on, że społeczeństwo staje się informacyjne, gdy osiąga odpowiedni stopień rozwoju - czyli taki, który sam wymusza powszechne stosowanie nowych technologii i narzędzi podczas gromadzenia, selekcji oraz wykorzystywania informacji.
EDUKACJA I IDYWIDUALNY ROZWÓJ
Jak wyjaśnił Robert Łuczak, po raz pierwszy zwrotu \"społeczeństwo informacyjne\" użył w 1963 roku Japończyk Tadao Ummesamo. Rok później Herbert M. McLuhan nazwał \"globalną wioską\" zjawisko kurczenia się ziemi w wyniku zmasowanego przepływu informacji.
\"Podstawową cechą społeczeństwa informacyjnego jest edukacja i rozwój indywidualny człowieka\" - uważa Łuczak.
\"Najnowsze technologie - Internet, komputery lub telefonia komórkowa to tylko narzędzia. Społeczeństwo informacyjne to nie społeczeństwo informatyczne\" - tłumaczył. Nie wystarczy podłączenie komputera do Internetu. Trzeba umieć korzystać z niego w sposób, który przyczynia się do rozwoju człowieka i jego otoczenia.
Świat podzielony jest dziś na obszary, w których rozwija się społeczeństwo informacyjne (kraje Europy Zachodniej, Ameryki Północnej, Australia, kraje skandynawskie) i obszary, w których się nie rozwija (kraje Afryki czy Bliskiego Wschodu). To rezultat nierównomiernego rozwoju gospodarczego, politycznego i edukacyjnego.
PAP - Nauka w Polsce, Bogusława Szumiec
19 września 2004
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.