Fale upałów mogą zaburzać rozwój małych dzieci

Fot. Adobe Stock
Fot. Adobe Stock

Zmiana klimatu na świecie, w tym wzrost temperatur i fale upałów, stwarza poważne zagrożenie nie tylko dla środowiska, systemów żywnościowych i zdrowia ludzi, ale może też prowadzić do opóźnienia rozwoju we wczesnym dzieciństwie – wynika z pracy, którą publikuje czasopismo „Journal of Child Psychology and Psychiatry”.

Naukowcy z New York University doszli do takich wniosków po przeanalizowaniu danych zebranych wśród 19 607 trzy- i czterolatków z Gambii, Gruzji, Madagaskaru, Malawi, Palestyny i Sierra Leone, na temat których dostępne były dane dotyczące rozwoju w wieku wczesnodziecięcym, czynników oddziałujących w domu, jak również warunków klimatycznych panujących w miejscu zamieszkania.

Aby ocenić, jak rozwijały się maluchy, badacze posłużyli się skalą Early Childhood Development Index (ECDI), która pozwala ocenić kamienie milowe w rozwoju wczesnodziecięcym w czterech obszarach: umiejętności związanych z czytaniem i liczeniem, rozwoju społeczno-emocjonalnego, podejścia do uczenia się oraz rozwoju fizycznego. W analizie skorzystano również z prowadzonej pod egidą UNESCO bazy danych - Multiple Indicator Cluster Surveys (MICS) – która zawiera informacje demograficzne i wskaźniki dotyczące poziomu życia dzieci w różnych krajach, takie jak np. dostęp do edukacji, stan zdrowia, odżywienie oraz warunki higieniczne.

Dzięki temu autorzy pracy mogli ocenić, czy istnieje jakikolwiek związek między ekspozycją na upały a rozwojem we wczesnym dzieciństwie.

Okazało się, że małe dzieci narażone w danym sezonie na średnie temperatury powyżej 30 st. C miały od 5 proc. do 6,7 proc. mniejsze szanse na osiągnięcie podstawowych kamieni milowych w rozwoju umiejętności czytania i liczenia, niż dzieci eksponowane na średnie temperatury poniżej 25 st. C.

Efekty te były bardziej widoczne u dzieci z gospodarstw domowych o niekorzystnej sytuacji ekonomicznej, gospodarstw domowych z ograniczonym dostępem do czystej wody oraz u dzieci z obszarów miejskich.

Zdaniem głównego autora pracy Jorge Cuartasa z New York University, ponieważ wczesny rozwój stwarza fundamenty do przyszłych umiejętności uczenia się, a także dla zdrowia psychicznego, fizycznego oraz ogólnego dobrostanu przez całe życie, wyniki te powinny „uświadomić badaczom, decydentom i praktykom pilną potrzebę ochrony rozwoju dzieci w ocieplającym się świecie”.

- Pilnie potrzebujemy dalszych badań, aby zidentyfikować mechanizmy odpowiedzialne za te skutki oraz czynniki, które albo chronią dzieci, albo zwiększają ich podatność na zagrożenia – skomentował Cuartas. W jego ocenie pomoże to opracować strategie, które zwiększą nasze szanse na adaptację w obliczu nasilających się zmian klimatu. (PAP)

jjj/ agt/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. Adobe Stock

    USA/Naukowcy: badania przesiewowe w kierunku raka piersi powinny zaczynać się wcześniej

  • Fot. Adobe Stock

    Szczepionka przeciw wirusowi RS podawana ciężarnym zmniejsza liczbę hospitalizacji niemowląt

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera