Ponad połowa Polaków (53 proc.) nie potrafi wymienić więcej niż dwóch kobiet-eksploratorek, a najczęściej wskazywaną postacią jest fikcyjna Lara Croft – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie OnePlus.
Ponadto, niemal trzy czwarte respondentów (72 proc.) zgadza się, że w przeszłości rola odkrywczyń w świecie była marginalizowana.
Jak podano w przesłanej PAP w środę informacji prasowej, badania przeprowadzono w formie ankiety online (CAWI) w ostatnich dniach stycznia br. na grupie tysiąca dorosłych mieszkańców Polski, reprezentujących całą populację pod względem wieku, płci i zamieszkiwanego regionu.
Z omawianych badań wynika, że podczas gdy tacy eksploratorzy jak Marco Polo czy Krzysztof Kolumb są rozpoznawalni (odpowiednio 69 proc. i 65 proc. wskazań), wśród kobiet na szczycie listy odkrywczyń znalazła się fikcyjna bohaterka gier komputerowych – Lara Croft (41 proc.). Zaraz za nią uplasowała się Amelia Earhart (pierwsza pilotka samolotu, która przeleciała nad Oceanem Atlantyckim – 26 proc.) oraz - postać z kreskówki „Dora poznaje świat" (14 proc.).
Co więcej, prawie co trzeci respondent (71 proc.) przyznał, że w szkołach uczył się głównie o męskich odkrywcach, podczas gdy o kobiecych słyszała mniejszość (43 proc.).
Jednocześnie – wynika z badań – społeczne oczekiwania są inne, ponieważ 71 proc. badanych chce, by więcej mówić o kobiecych eksploratorkach w szkołach i na uniwersytetach, a 68 proc. uważa, że dokonania kobiet w nauce zostały przemilczane. Ponadto, ponad połowa respondentów (58 proc.) chce częstszego opowiadania historii kobiet-eksploratorek w przestrzeni publicznej.
Z kolei wśród najbardziej inspirujących kobiecych postaci badani najczęściej wymieniali: Wandę Rutkiewicz (30 proc.) – legendę światowego himalaizmu, Irenę Szewińską (27 proc.) – ikonę polskiego sportu oraz Olgę Tokarczuk (25 proc.) – laureatkę literackiej Nagrody Nobla.
Zagadnienia omawiane w badaniu wpisują się w tematykę Dnia kobiet i dziewcząt w nauce, który przypada 11 lutego. Celem tego ustanowionego przez Zgromadzenie Ogólne ONZ święta jest uznanie roli, jaką odgrywają kobiety i dziewczęta w środowiskach naukowych i technologicznych.
Przy tej okazji, Fundacja Edukacyjna Perspektywy przypomina o projekcie „Dziewczyny do Nauki!”, który zwraca uwagę na „niedoreprezentowany przez kobiety obszar STEM (ang. science, technology, engineering, mathematics)”.
„Choć według badań kobiety stanowią 48 proc. ogólnej liczby nauczycieli akademickich w Polsce, to o ile w naukach humanistycznych i społecznych proporcja płci wynosi 50:50 proc., o tyle w naukach ścisłych i technicznych (STEM) kobiet wśród badaczy jest zaledwie 33 proc., a w niektórych dyscyplinach (np. automatyka, elektronika, elektrotechnika) nawet poniżej 10 proc.” – wskazała dr Bianka Siwińska, prezeska Fundacji Edukacyjnej Perspektywy, cytowana w przesłanej informacji prasowej.
Jak dodała, celem przedsięwzięcia „Dziewczyny do Nauki” jest promocja wyboru nauki jako atrakcyjnej dla kobiet ścieżki zawodowej. Działania są skierowane do maturzystek, studentek i doktorantek kierunków technicznych i ścisłych oraz naukowczyń z obszaru STEM.
W projekt zaangażowały się naukowczynie z całego kraju, które podjęły się roli ambasadorek (promując pro bono karierę naukową wśród młodszych dziewczyn i kobiet) oraz mentorek (od lutego prowadząc wolontaryjnie mentoring z wybraną studentką/doktorantką kształcącą się w obszarze STEM).
Powstają również podcasty oraz prowadzone są działania promujące wkład polskich naukowczyń w rozwój technologii i nauki.
OnePlus - zleceniodawca badania ankietowego - to globalna marka technologii mobilnych.(PAP)
akp/ bar/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.