Uczelnie i instytucje

4 kluczowe kierunki rozwoju wskazane w strategii Sieci Badawczej Łukasiewicz

Adobe Stock
Adobe Stock

Obronność i bezpieczeństwo, chemia dla przemysłu, transformacja energetyczna, gospodarka o obiegu zamkniętym - to kierunki rozwoju Sieci Badawczej Łukasiewicz, wskazane w strategii rozwoju sieci zatwierdzonej w grudniu.

Rada Centrum Łukasiewicz 23 grudnia zatwierdziła dwa dokumenty: 4-letnią i 10-letnią Strategię Sieci Badawczej Łukasiewicz - poinformowało pod koniec grudnia Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

W ponad pięcioletniej historii działalności Sieci Badawczej Łukasiewicz jest to pierwszy zatwierdzony dokument strategiczny, określający misję i wizję oraz cele i kierunki strategiczne rozwoju sieci. Resort nauki komentuje, że przyjęcie strategii pozwoli na usystematyzowanie prac sieci oraz jej transformację w sprawną organizację prowadzącą badania i prace rozwojowe.

Dokumenty te przygotowano przy dokładnej analizie potencjału instytutów, otoczenia gospodarczego. Pod uwagę brano też najważniejsze kierunki rozwoju polskiej gospodarki.

Zgodnie z dokumentem głównym celem strategicznym sieci jest dostarczanie innowacyjnych rozwiązań dla podmiotów gospodarczych. Będzie to możliwe, jeśli wzmocni się potencjał badawczy instytutów, poprawi ich współpracę między sobą w dziedzinie badań i rozwoju. Drugim zadaniem jest stworzenie sprawnego mechanizmu komercjalizacji wyników badań naukowych i prac rozwojowych. A trzecim - wypracowanie modeli skutecznej współpracy Sieci Badawczej Łukasiewicz z podmiotami gospodarczymi.

W dokumentach zapowiedziano, że działania Sieci Badawczej Łukasiewicz przez najbliższe lata rozwijać się będą w czterech kluczowych kierunkach: obronność i bezpieczeństwo państwa, chemia dla przemysłu, transformacja energetyczna, gospodarka o obiegu zamkniętym.

Transformacja energetyczna oznacza przejście od wysokoemisyjnych źródeł energii ku źródłom odnawialnym, emitującym do środowiska jak najmniej zanieczyszczeń i gazów cieplarnianych.

W gospodarce o obiegu zamkniętym z kolei chodzi m.in. o to, by zminimalizować zużycie zasobów i tworzyć zamkniętą pętlę procesów, w których odpady z jednych procesów są wykorzystywane jako zasoby w przebiegu kolejnych procesów. W ten sposób zmniejsza się ilość odpadów produkcyjnych i pozwala oszczędzić energię zużywaną na produkcję poszczególnych dóbr.

PAP - Nauka w Polsce

lt/ zan/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Źródło: Adobe Stock

    Dodatkowe 100 mln zł z resortu nauki na akademiki, 180 mln zł na dostępność

  • Fot. Adobe Stock

    Podsumowanie 2024/ Legislacja w nauce: wyhamowała reforma PAN; przywrócono nadzór resortu nauki nad NCBR

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera