Wraz ze zmianami klimatycznymi wzrosła liczba przypadków turbulencji podczas lotów na europejskich trasach, zwłaszcza w rejonie Morza Śródziemnego, nad Europą północną i Wielką Brytanią - wynika z ustaleń naukowców włoskiego Instytutu Geofizyzyki i Wulkanologii.
Włoscy eksperci przeanalizowali dane z ostatnich 44 lat, a rezultaty ich badań zostały opublikowane na łamach naukowego pisma "Geophysical Research Letters".
Jak podkreślono w publikacji, wyniki te pozwolą opracować nowe metody prognoz i strategii ograniczenia skutków turbulencji, by poprawić bezpieczeństwo i komfort pasażerów.
W analizie odnotowano znaczny wzrost średnich i silnych turbulencji w ciągu ostatnich ponad czterech dekad.
"Szczególnie niebezpieczna jest tzw. turbulencja czystego nieba, w skrócie CAT, czyli nagłe zawirowania powietrza w bezchmurnej atmosferze, bo trudna jest do wykrycia i do przewidzenia"- wyjaśnił Tommaso Alberti z włoskiego Instytutu.
"To zaś stanowi ryzyko dla pilotów i pasażerów" - dodał.
Jak zauważył Alberti, przypadki turbulencji nad Europą znacznie nasiliły się w wyniku globalnego ocieplenia. Ich nasilenie zależne jest od pory roku: są bardziej intensywne zimą i łagodniejsze latem. (PAP)
sw/ kar/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.