Uczelnie i instytucje

Komitet Psychologii PAN: nowe rozporządzenie dot. czasopism powiela błędy poprzedniego

Fot. Adobe Stock
Fot. Adobe Stock

Przypisywanie czasopism do konkretnych dyscyplin oraz używanie różnych kryteriów dla dyscyplin humanistycznych i ścisłych – to według Komitetu Psychologii PAN błędy „potencjalnie szkodliwego” projektu rozporządzenia ministra nauki. Zdaniem Komitetu proponowane rozwiązania powielają błędy poprzedniego wykazu.

Zmodyfikowany sposób sporządzania wykazu czasopism naukowych przewiduje projekt rozporządzenia ministra nauki, opublikowany na stronach Rządowego Centrum Legislacji. Projekt trafił do konsultacji. Jego zapisy mają odpowiadać na postulaty środowiska naukowego, które zgłaszało niedoskonałość obowiązujących obecnie rozwiązań.

Komitet Psychologii Polskiej Akademii Nauk (KP PAN) opublikował w mediach społecznościowych swoje stanowisko dotyczące proponowanych w rozporządzeniu rozwiązań. „Zmiany w systemie ewaluacji są z pewnością potrzebne, jednak ich obecna forma jest nieprzemyślana i potencjalnie szkodliwa. Apelujemy o rozpoczęcie rzetelnych konsultacji oraz opracowanie systemu oceny zgodnego z międzynarodowymi standardami, co jest niezbędne dla rozwoju polskiej nauki i jej pozycji na arenie globalnej” – czytamy w tej opinii.

Autorzy dokumentu wyrazili zaniepokojenie propozycjami Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. „Przedstawione rozwiązania zawierają liczne niejasności oraz powielają błędy poprzedniego wykazu, które już ujawniły swoje istotne słabości” – stwierdzili.

Zdaniem komitetu jednym z najbardziej problematycznych elementów proponowanych zmian jest przypisywanie czasopism do konkretnych dyscyplin. „W dobie rosnącej interdyscyplinarności nauki takie podejście jest nie tylko niepraktyczne, ale również może negatywnie wpływać na wybór miejsca publikacji Kryterium decydującym stanie się ministerialne przypisanie kategorii, a nie merytoryczna jakość i znaczenie badań” – napisano w stanowisku.

Zdaniem KP PAN równie istotnym problemem jest zaproponowane w projekcie różnicowanie sposobu oceny między dyscyplinami. „Używanie odmiennych kryteriów dla dyscyplin humanistycznych i społecznych w porównaniu do dyscyplin ścisłych i przyrodniczych może prowadzić do regresu tych pierwszych” – twierdzą psychologowie.

Niepokój badaczy budzi też fakt, że wprowadzenie zmian miałoby nastąpić już w trakcie obecnie trwającej ewaluacji: „Należy zauważyć, że przedstawienie projektu na końcowym jej etapie wprowadza chaos i utrudnia strategiczne planowanie jednostek naukowych. Działania te dodatkowo negatywnie wpływają na rozwój nauki w Polsce, podważając stabilność i wiarygodność systemu oceny” – podkreślają autorzy stanowiska.

Dlatego Komitet Psychologii PAN apeluje o wstrzymanie wdrażania nowych zasad do czasu ich szczegółowego dopracowania oraz przeprowadzenia szeroko zakrojonych konsultacji ze środowiskami akademickimi. Naukowcy sugerują też stworzenie prostszego i bardziej przejrzystego systemu ewaluacji, który miałby „opierać się na jasno zdefiniowanych, mierzalnych kryteriach, stosować jednolite zasady oceny dla wszystkich dyscyplin i aktywnie wspierać badania interdyscyplinarne”. Taki system powinien być, według KP PAN, przygotowany przed rozpoczęciem okresu ewaluacji, a nie w jego trakcie.(PAP)

Nauka w Polsce

abu/ agt/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera