Wrocław/ Rozpoczęto kolejne badania stanu technicznego "trzonolinowca"

26.07.2023 PAP/Maciej Kulczyński
26.07.2023 PAP/Maciej Kulczyński

Rozpoczęto kolejne badania stanu technicznego "trzonolinowca" - modernistycznego budynku we Wrocławiu. Naukowcy z Politechniki Wrocławskiej sprawdzą, w jakim stanie jest jego konstrukcja.

Badania rozpoczęły się w czwartek. To konsekwencja ekspertyzy opublikowanej na początku lutego. Ustalono wówczas, że regularnie będzie sprawdzany stan konstrukcji.

"Te badania mają służyć obserwacji, jak zachowuje się konstrukcja w czasie. Czy ona się zmienia, czy stan wytężenia się zmienia. Dlatego, że jak już wiemy z opinii, konstrukcja jest wytężona i nośność jest przekroczona. W związku z tym potrzeba jest monitorowania czy ten stan się zmienia czy nie" - wyjaśnił w przesłanym nagraniu prof. dr hab. inż. Krzysztof Schabowicz z Politechniki Wrocławskiej.

Jak wyjaśnił profesor Schabowicz, pierwsze badania polega "na zbadaniu częstości drgań poprzecznych". "Na tej podstawie określimy tzw. stan zerowy konstrukcji. I od tego stanu będziemy co trzy tygodnie ponownie wykonywali badania, tak, żeby sprawdzić, czy ten stan jest stały, czy on się zmienia, czy się to wytężenie zwiększy lub zmniejszy" - powiedział Krzysztof Schabowicz.

Ekspertyza sporządzona przez naukowców Politechniki Wrocławskiej potwierdziła, że Trzonolinowiec jest w złym stanie technicznym i powinien zostać wyremontowany. Charakterystyczny budynek składa się z 44 mieszkań, lokatorzy powinni je opuścić do lipca bieżącego roku. Miasto zadeklarowało pomoc w znalezieniu lokali zastępczych.

Pierwsza ekspertyza dotycząca Trzonolinowca pojawiła się z inicjatywy zarządcy obiektu w połowie 2023 roku. Wynikało z niej, że budynek jest w złym stanie technicznym i grozi mu nawet rozbiórka. Wówczas Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego uznał ją za nierzetelną i podpisano umowę na nową ekspertyzę z Politechniką Wrocławską. Jednocześnie rozpoczęto starania o wpis budynku do rejestru zabytków.

Trzonolinowiec powstał w latach 1961-67, autorami projektu byli Andrzej Skorupa i Jacek Burzyński. Cała konstrukcja opiera się na żelbetowym trzonie, na którym poszczególne kondygnacje zostały zawieszone za pomocą stalowych lin. Z tego względu blok był budowany od góry, wykonane z prefabrykatów płyty były podnoszone za pomocą siłowników hydraulicznych.(PAP)

Michał Torz

mt/ ktl/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Katowice, 14.11.2024. Minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz. PAP/Jarek Praszkiewicz

    Pełczyńska-Nałęcz: kolejna „Ścieżka SMART” będzie oceniana dwa razy szybciej

  • Wizualizacja projektu. Fot. materiały prasowe

    Badacze Politechniki Wrocławskiej opracowali wynalazek do budowy cegieł na Księżycu

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera