Naukowcy z Politechniki Krakowskiej przystosowali tłokowy silnik spalinowy do zasilania wodorem

29.01.2024. Prezentacja innowacyjnego rozwiązania naukowców Politechniki Krakowskiej – silnika spalinowego zasilanego wodorem na Wydziale Mechanicznym PK w Krakowie. PAP/Łukasz Gągulski
29.01.2024. Prezentacja innowacyjnego rozwiązania naukowców Politechniki Krakowskiej – silnika spalinowego zasilanego wodorem na Wydziale Mechanicznym PK w Krakowie. PAP/Łukasz Gągulski

Naukowcy Politechniki Krakowskiej przystosowali tłokowy silnik spalinowy do zasilania wodorem. Jak podkreślił kierownik zespołu prof. Marek Brzeżański, jest to kolejna innowacja związana z badaniami nad zastosowaniem wodoru jako paliwa, które prowadzone są w tej uczelni od lat 80 XX w.

Swoje innowacyjne rozwiązanie wynalazcy z krakowskiej uczelni po raz pierwszy zaprezentowali publicznie w poniedziałek podczas specjalnego pokazu na Wydziale Mechanicznym PK.

Rektor PK prof. Andrzej Szarata podkreślił podczas prezentacji, że jednym z zadań politechniki jest kształtowanie nowej rzeczywistości i patrzenie w przyszłość. "Wodór to paliwo, które może zrewolucjonizować transport, a równocześnie stanowi ogromne wyzywanie badawcze" - zaznaczył rektor.

Przypomniał, że naukowcy z krakowskiej uczelni od kilkudziesięciu lat zajmują się wykorzystaniem wodoru jako paliwa w silnikach. A zaprezentowane właśnie rozwiązanie powstało dzięki ich wiedzy i kompetencji – swoją innowacyjnością wybiega kilkanaście lat w przyszłość – ocenił retor.

29.01.2024. Prezentacja innowacyjnego rozwiązania naukowców Politechniki Krakowskiej – silnika spalinowego zasilanego wodorem na Wydziale Mechanicznym PK w Krakowie.  PAP/Łukasz Gągulski
29.01.2024. Prezentacja innowacyjnego rozwiązania naukowców Politechniki Krakowskiej – silnika spalinowego zasilanego wodorem na Wydziale Mechanicznym PK w Krakowie.  PAP/Łukasz Gągulski

Nad adaptacją tłokowego silnika spalinowego do zasilania wodorem pracował zespół naukowców z Katedry Pojazdów Samochodowych PK pod kierunkiem prof. Marka Brzeżańskiego. W celach badawczych został do tego wykorzystany 5-cylindrowy, przemysłowy silnik Scania.

Prof. Brzeżański, przypominając historię badań w PK nad wykorzystaniem wodoru do zasilania silników spalinowych, zaznaczył, że w najnowszym rozwiązaniu posłużono się całą wiedzą zdobytą we wcześniejszych pracach, a także wprowadzono nowe, autorskie elementy.

29.01.2024. Prezentacja innowacyjnego rozwiązania naukowców Politechniki Krakowskiej – silnika spalinowego zasilanego wodorem na Wydziale Mechanicznym PK w Krakowie.  PAP/Łukasz Gągulski
29.01.2024. Prezentacja innowacyjnego rozwiązania naukowców Politechniki Krakowskiej – silnika spalinowego zasilanego wodorem na Wydziale Mechanicznym PK w Krakowie.  PAP/Łukasz Gągulski

Silnik przemysłowy z zapłonem samoczynnym – tłumaczył naukowiec – musiał zostać gruntownie przebudowany do korzystania z wodoru jako paliwa. Naukowcy zaprojektowali więc i wykonali cały nowy system spalania wraz z dedykowanymi tłokami, systemem doprowadzania paliwa – został on m.in. wydrukowany na drukarkach 3D, układem zapłonowym, modułami przepustnicy sterowanymi silnikiem krokowym, czy oprogramowaniem silnika. Wszystkie te elementy zostały wykonane w Katedrze Pojazdów Samochodowych PK.

"Jeżeli produkcja wodoru z odnawialnych źródeł ruszy pełną parą, to w okresie przejściowym ewolucji motoryzacyjnej można stosować wodór do tłokowych silników spalinowych. Największą zaletą tego rozwiązania są korzyści dla zdrowia ludzi i środowiska - brak emisji toksycznych składników spalin oraz brak emisji dwutlenku węgla" - wskazał prof. Brzeżański.

29.01.2024. Prezentacja innowacyjnego rozwiązania naukowców Politechniki Krakowskiej – silnika spalinowego zasilanego wodorem na Wydziale Mechanicznym PK w Krakowie.  PAP/Łukasz Gągulski
29.01.2024. Prezentacja innowacyjnego rozwiązania naukowców Politechniki Krakowskiej – silnika spalinowego zasilanego wodorem na Wydziale Mechanicznym PK w Krakowie.  PAP/Łukasz Gągulski

Jak dodał, krakowscy naukowcy prowadzą badania nad wykorzystaniem wodoru wielotorowo. Oprócz adaptacji tłokowego silnika spalinowego do tego paliwa, współpracują też z koncernem Toyota przy pracach dotyczących ogniw wodorowych, a także opracowują własne konstrukcje. W katedrze powstał m.in. silnik jednocylindrowy z nowatorskim systemem bezpośredniego wtrysku wodoru do komory spalania.(PAP)

Nauka w Polsce, Rafał Grzyb

rgr/ agt/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. PAP/ M. Kmieciński

    Sieć Badawcza Łukasiewicz partnerem Wspólnego Centrum Badawczego Komisji Europejskiej

  • Warszawa, 17.10.2025. Wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski (2P), minister nauki i szkolnictwa wyższego Marcin Kulasek (2L), p.o. prezesa PARP Krzysztof Gulda (P) i dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju prof. dr hab. inż. Jerzy Małachowski (L) podczas konferencji prasowej nt. "Technologie krytyczne dla Polski i Unii Europejskiej. Program STEP na rzecz strategicznych innowacji", 17 bm. w Narodowym Centrum Badań i Rozwoju w Warszawie. (sko) PAP/Paweł Supernak

    Gawkowski: stawiamy na rozwój sztucznej inteligencji i technologii kwantowych

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera