Nauka dla Społeczeństwa

25.04.2024
PL EN
15.01.2024 aktualizacja 15.01.2024

Nowe, zaktualizowane wydanie darmowego podręcznika „Klimatyczne ABC”

Fot. materiały prasowe Fot. materiały prasowe

Ukazało się nowe wydanie pierwszego w Polsce interdyscyplinarnego i darmowego podręcznika o zmianie klimatu „Klimatyczne ABC”. Zaktualizowaną wersję poszerzono m.in. o informacje z najnowszego, szóstego raportu Międzyrządowego Zespołu ds. Zmiany Klimatu.

Autorami publikacji są reprezentujący różne dziedziny nauk badacze z Uniwersytetu Warszawskiego i współpracujących instytucji naukowych, pod redakcją naukową: Magdaleny Budziszewskiej, Aleksandry Kardaś i Zbigniewa Bohdanowicza.

Fot. materiały prasowe
Fot. materiały prasowe

Książkę „Klimatyczne ABC. Interdyscyplinarne podstawy współczesnej wiedzy o zmianie klimatu” można bezpłatnie pobrać na stronie Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. Dostępna jest też papierowa wersja.

Podręcznik powstał jako odpowiedź naukowców na pilną potrzebę powszechnej edukacji o kryzysie klimatyczno-ekologicznym – podano w komunikacie prasowym na stronie publikacji. Jak czytamy, pierwsze wydanie spotkało się z szerokim odzewem: pobrały go tysiące czytelników.

„Przygotowując podręcznik, staraliśmy się, żeby był ciekawą propozycją zarówno dla uczniów liceów, studentów, jak i osób, które już zakończyły edukację. Jest napisany przystępnym językiem, dużo starań włożyliśmy w wizualną estetykę każdej strony, a każdy rozdział to cenna pigułka wiedzy o innym aspekcie zmiany klimatu” – powiedział, cytowany w informacji, jeden z redaktorów podręcznika Zbigniew Bohdanowicz z Wydziału Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego.

W „Klimatycznym ABC” badacze zebrali podstawowe informacje na temat przyczyn i konsekwencji zmiany klimatu, a także możliwych sposobów ograniczenia globalnego ocieplenia. Zagadnienia omówiono nie tylko z punktu widzenia nauk ścisłych i przyrodniczych, ale też ekonomicznych i społecznych.

W nowym wydaniu zaktualizowano informacje oraz dane, uwzględniając pogłębianie kryzysu klimatycznego oraz informacje z najnowszego, szóstego raportu Międzyrządowego Zespołu ds. Zmiany Klimatu.

„Żeby dobrze zrozumieć, co dzieje się z klimatem naszej planety i jakie są tego konsekwencje, trzeba połączyć wiedzę płynącą z wielu dziedzin nauki. Istotne są wzajemne oddziaływania pomiędzy zjawiskami w atmosferze, procesami zachodzącymi w ekosystemach morskich i lądowych, i naszą gospodarką. Właśnie te połączenia staraliśmy się przedstawić w naszym podręczniku” – podkreśliła, również cytowana, dr Aleksandra Kardaś z Fundacji Edukacji Klimatycznej, członkini Komitetu ds. Kryzysu Klimatycznego Polskiej Akademii Nauk i jedna z redaktorek podręcznika.

Podręcznik jest podzielony na cztery części, a każda z nich na rozdziały.

Pierwsza część wyjaśnia podstawowe mechanizmy – najważniejsze procesy rządzące klimatem i jego zmianą (m.in. od czego zależy temperatura powierzchni Ziemi i jak węgiel krąży w przyrodzie).

Druga część traktuje o przyczynach globalnego ociepleniach. Odpowiada m.in. na pytanie, skąd biorą się modyfikujące klimat emisje gazów cieplarnianych.

Trzecia cześć przedstawia konsekwencje zmian klimatu – tutaj mowa jest o przyszłości m.in. o tym, jak daleko zaszła zmiana klimatu oraz jakie przewiduje się dalsze scenariusze jej rozwoju.

Ostatnia, czwarta, część jest poświęcona rozwiązaniom – scenariuszom przyszłości zależnym od tego, jakie drogi redukcji emisji gazów cieplarnianych zostaną wybrane. Autorzy piszą o rozwiązaniach w różnych dziedzinach gospodarki, o działaniach mających na celu regenerację przyrody, a także o społecznych i ekonomicznych uwarunkowaniach dążenia do zmiany.

Na końcu podręcznika znajduje się podsumowanie w postaci 25 pytań i odpowiedzi dotyczących najważniejszych zagadnień związanych ze zmianą klimatu i jeszcze raz wyjaśniających najczęstsze mity krążące na ten temat.

Jak przekonują autorzy, podręcznik może być pomocą dydaktyczną dla uczniów i nauczycieli w szkołach średnich oraz na uczelniach.

„Edukacja klimatyczna jest jednym z najważniejszych zadań jakie stoją przed społeczeństwem. Jest to zadanie nie tylko dla szkół i uczelni, ale dla nas wszystkich. Rozumienie zmiany klimatu jest niezbędne, by zrozumieć współczesny świat i planować swoją przyszłość” – wskazała dr Magdalena Budziszewska z Wydziału Psychologii UW, członkini Komitetu ds. Kryzysu Klimatycznego Polskiej Akademii Nauk i jedna z redaktorek podręcznika, także cytowana w informacji.

Nauczyciele mogą również korzystać z dodatkowych materiałów dydaktycznych. Więcej na stronie internetowej.

Nauka w Polsce

akp/ agt/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024