Gdańsk/ Studenci nauczą się projektować gry historyczne; na uniwersytecie powstanie nowy kierunek

Fot. Adobe Stock
Fot. Adobe Stock

Projektowanie gier historycznych - to nowy kierunek, który zostanie uruchomiony w przyszłym roku akademickim na Wydziale Historycznym Uniwersytetu Gdańskiego. Absolwenci studiów zdobędą wiedzę i umiejętności z zakresu tworzenia gier planszowych, fabularnych i miejskich.

Nowy kierunek studiów "Projektowanie gier historycznych" powstanie w roku akademickim 2024/2025 na Wydziale Historycznym Uniwersytetu Gdańskiego. O jego uruchomieniu poinformowało w komunikacie biuro prasowe uczelni.

Opiekun kierunku dr Wacław Kulczykowski, cytowany w komunikacie wyjaśnił, że pomysł na jego utworzenie zrodził się w 2020 roku, kiedy na kierunku Historia powstała specjalizacja pod nazwą "Historia w przestrzeni medialnej". "Przy jej tworzeniu korzystaliśmy w głównej mierze z moich doświadczeń przy tworzeniu gier historycznych takich jak Excavate! (2015) i Waterworks! (2020)" - tłumaczył.

Dodał, że wśród wielu przedmiotów związanych z nowoczesnym popularyzowaniem nauki znalazł się przedmiot "Historia w grach", który cieszył się dużym zainteresowaniem studentów. Zaznaczył, że w 2023 roku powstało Ogólnopolskie Koło Naukowe Gier Cyfrowych i Analogowych "UGranie", do którego należy ponad 100 członków. "Dostrzegając ten trend oraz ogromny potencjał drzemiący w wykorzystaniu gier historycznych w nauce, kulturze, edukacji, dziedzictwie i rozrywce postanowiliśmy zaproponować nowy kierunek studiów - Projektowanie gier historycznych" - zaznaczył.

Uczelnia podała, że na kierunku będzie mogło studiować ok. 25 osób. "Zależnie od przyjętego toku studiów - bardziej teoretycznego lub bardziej praktycznego - po trzech latach studenci będą mogli wybrać formę pracy dyplomowej. Może to być zarówno projekt własnej gry historycznej, jak i prowadzenie badań nad grami historycznymi, których efektem będzie napisanie +tradycyjnej+ pracy dyplomowej" - wskazano w komunikacie.

Zapewniono, że praktyczny aspekt studiów widoczny będzie podczas zajęć. Większość przedmiotów będzie opierała się na wykonywaniu ćwiczeń oraz metodzie projektów. "Jednocześnie studenci i studentki poznają zawód projektanta gier od kuchni podczas praktyk w renomowanych firmach zajmujących się tworzeniem gier" - podkreślono.

Jak podało biuro prasowe uczelni, studia przygotują przyszłego absolwenta do budowania kariery międzynarodowej. "Blisko 40 proc przedmiotów odbywa się w języku angielskim. Na rynku pracy absolwentom pomoże także wiedza zdobyta podczas takich przedmiotów jak planowanie karier, podstawy przedsiębiorczości oraz podstawy zarządzania projektem" - podano.

Dla studentów II oraz III roku przewidziano specjalne maratony projektowania gier, podczas których będą mogli przetestować swoje umiejętności. Tzw. gamejamy będą organizowane każdego roku na Wydziale Historycznym.

Podkreślono, że kierunek nie przygotuje jedynie do projektowania gier komputerowych. "Absolwenci studiów zdobędą wiedzę i umiejętności także z zakresu tworzenia gier planszowych, fabularnych czy miejskich" - wskazano.

Ponadto studenci poznają tajniki konstruowania fabuły (Narrative Deisgn), operowania słowem (Technical Writing, Digital Game Writing), tworzenia mechaniki i wzorców projektowych gier, a także stosowania generatywnej sztucznej inteligencji.(PAP)

Nauka w Polsce, Piotr Mirowicz

pm/ dki/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera