Fot. Adobe Stock

Psycholog: zakupy zaspokajają naszą potrzebę stymulacji sensorycznej i różnorodności

Zakupy, zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym, zaspokajają naszą potrzebę stymulacji sensorycznej i różnorodności. Udekorowane przedświątecznie sklepy przywołują zaś tzw. pamięć autobiograficzną, która jest silnym bodźcem do zakupów - komentuje dla PAP prof. Andrzej Falkowski.

  • Fot. Adobe Stock
    Świat

    Kawa przed zakupami sprzyja wydawaniu pieniędzy

    Kofeina spożyta przed pójściem na zakupy sprawia, że kupujemy więcej niektórych produktów i wydajemy więcej pieniędzy – dowodzą naukowcy na łamach pisma „Journal of Marketing”.

  • Fot. Fotolia
    Człowiek

    Przesądy wpływają na decyzje zakupowe

    Osoby przesądne mają większą skłonność do popełniania błędu poznawczego zwanego animizmem – czyli do nadawania wybranym obiektom cech typowych dla organizmów żywych. Animizm zwiększa podatność na perswazję handlową i skłonność do wypróbowania oraz kupienia danego obiektu – ustalili naukowcy z Uniwersytetu Łódzkiego i Europejskiego Uniwersytetu Viadrina.

  • Źródło: Fotolia
    Człowiek

    Badanie: kobiety chętniej wypróbowują nowości rynkowe

    Kobiety chętniej niż mężczyźni kupują nowe marki i nowe produkty, od pasty do zębów po samochody - wynika z eksperymentów prowadzonych przez dr hab. Małgorzatę Karpińską-Krakowiak z Uniwersytetu Łódzkiego.

  • Fot. Fotolia
    Zdrowie

    Ekspert: w upalne dni lepiej nie robić dużych zakupów

    W upalne dni lepiej nie robić zakupów na cały tydzień. A mięsa i ryby, szczególnie mrożone, najlepiej przyrządzić do spożycia tego samego dnia – radzi dietetyk Paulina Gąsiewska z Instytutu Żywności i Żywienia w Warszawie.

  • Fot. Fotolia

    Głodni kupują więcej; nie tylko żywności

    Osoby z pustym żołądkiem więcej kupują i wydają więcej pieniędzy niż najedzone – i dotyczy to nie tylko żywności – informuje „New Scientist”.

  • Fot. Fotolia

    Głodni kupują więcej; nie tylko żywności

    Osoby z pustym żołądkiem więcej kupują i wydają więcej pieniędzy niż najedzone – i dotyczy to nie tylko żywności – informuje „New Scientist”.

  • Gdy mamy za mały wybór - nie kupujemy

  • Fot. Fotolia

    Zapach czekolady zachęca do czytania romansów

    Słodki zapach czekolady rozpylony w księgarni kusi czytelników do zakupu romansów i literatury miłosnej - o badaniach belgijskich naukowców informuje dziennik "Guardian".

  • Przed zakupami zjedz chociaż jabłko

    Na zakupy spożywcze nie powinniśmy się decydować, gdy jesteśmy głodni. Wybieramy wtedy produkty bardziej kaloryczne i mniej korzystne dla zdrowia. Należy zjeść chociaż jabłko – wykazały badania opublikowane przez „JAMA Internal Medicine”.

Najpopularniejsze

  • 07.05.2025. Policyjny radiowóz przed wejściem na teren Kampusu Głównego UW w Warszawie. PAP/Radek Pietruszka

    Brutalne zabójstwo na UW - nie żyje kobieta

  • Popularyzator nauki: niektóre misje kosmiczne mają bardziej inspirować następców niż mieć stricte naukowy cel

  • Naukowcy podczas misji IGNIS zbadają pulsometr astronauty z czujnikiem na bazie nanomateriałów MXene

  • Kulasek: musimy podnieść bezpieczeństwo na uczelniach; rektor UW: powołamy komisję z KRASP

  • Uczelnie same określają obowiązujące na ich terenie zasady bezpieczeństwa

  • Fot. Adobe Stock

    UE/ PE za zmianą statusu ochrony wilków w Unii Europejskiej, co umożliwi ich odstrzał

  • Ruch dłoni może pomóc w szybszej diagnozie autyzmu

  • Po ugryzieniu przez kleszcza zwierzęta stają się bardziej odporne na kleszcze

  • Sonda Proba-3 ustawiła się w precyzyjnej formacji

  • Antykoncepcja jednoskładnikowa może zwiększać ryzyko ataków astmy

Fot. Adobe Stock

Polski eksperyment na ISS: jak układ odpornościowy reaguje na mikrograwitację

Zmiany w działaniu komórek odpornościowych astronautów podczas pobytu w mikrograwitacji badane będą w ramach polskiej misji technologiczno-naukowej IGNIS na Międzynarodową Stację Kosmiczną (ISS).

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera