Fot. Fotolia

Więcej orzechów w diecie - mniejsze ryzyko nawrotu raka piersi

Spożywanie orzechów po leczeniu raka piersi wiązało się ze znacząco niższym ryzykiem nawrotu lub zgonu z powodu tego nowotworu - informuje „International Journal of Cancer“.

  • Fot. Fotolia
    Świat

    Jedzenie orzechów w ciąży rozwija mózg dziecka

    Dzieci, których matki spożywały większą ilość orzechów w pierwszych trzech miesiącach ciąży, wykazują wyższy poziom funkcji poznawczych - odkryli hiszpańscy naukowcy.

  • Fot. Fotolia
    Świat

    Orzechy mogą poprawiać sprawność seksualną

    Spożywanie 60 gramów orzechów dziennie poprawia sprawność seksualną mężczyzn - przekonują hiszpańscy badacze na łamach pisma "Nutrients".

  • Fot. Fotolia
    Świat

    Konsumpcja orzechów wspiera rozwój neuronalny płodu

    Dzieci kobiet spożywających w pierwszym trymestrze ciąży duże ilości orzechów charakteryzują się lepszym rozwojem neuronalnym w wieku 18 miesięcy, 5 i 8 lat – wynika z badania opublikowanego na łamach „European Journal of Epidemiology”.

  • Fot. Fotolia
    Świat

    Orzechy włoskie działając na geny mogą hamować rozwój raka piersi

    Spożywanie orzechów włoskich może hamować rozwój raka piersi i zmniejszać żywotność jego komórek – informuje pismo „Nutrition Research”.

  • Fot. Fotolia
    Świat

    Orzechy włoskie związane z mniejszym ryzykiem depresji

    Konsumpcja orzechów włoskich koreluje z mniejszą częstotliwością występowania objawów depresji u osób dorosłych – wynika z badania opublikowanego w czasopiśmie „Nutrients”.

  • Fot. Fotolia
    Świat

    Orzechy włoskie mogą zmniejszać ryzyko cukrzycy typu 2

    Osoby spożywające orzechy włoskie niemal o połowę rzadziej chorują na cukrzycę typu 2 – wynika z amerykańskiego badania NHANES, którego rezultaty opublikowano w sieci.

  • Fot. Fotolia
    Świat

    Jedzenie orzechów zmniejsza ryzyko migotania przedsionków

    Regularne konsumowanie orzechów pomaga zmniejszyć prawdopodobieństwo wystąpienia migotania przedsionków - informują szwedzcy naukowcy na łamach pisma "Heart".

  • Fot. Fotolia
    Świat

    Białko z mięsa podwyższa, a z orzechów obniża ryzyko chorób serca

    W amerykańsko-francuskim, szeroko zakrojonym badaniu, osoby spożywające najwięcej białka zwierzęcego miały o 60 proc. podwyższone ryzyko chorób układu krążenia. Z kolei spożycie dużych ilości białka pochodzącego z orzechów i nasion powodowało aż 40 proc. spadek ryzyka.

  • Fot. Fotolia
    Świat

    Orzechy pobudzają fale mózgowe

    Konsumpcja orzechów sprzyja zwiększeniu częstotliwości fal mózgowych związanych z kluczowymi funkcjami organizmu, w tym funkcjami poznawczymi i odpornościowymi – twierdzą naukowcy z Loma Linda University Health (USA).

Najpopularniejsze

  • Dr Katarzyna Groborz i prof. Marcin Poręba. Fot. mat. pras. PWr.

    Badacze z Wrocławia i USA znaleźli drogę do zatrzymania rozpadu umierającej komórki

  • Psycholożka: szerzenie teorii spiskowych skutecznie buduje nienawiść międzygrupową

  • Lodowe obiekty z okolic Neptuna mogłyby zasilić atmosferę Marsa

  • Prof. Klęczar: czasem sami nawet nie wiemy, kiedy myślimy i mówimy Homerem

  • Ekspertka: chemikalia z codziennych produktów mogą zakłócać rozwój układu nerwowego płodu

  • Fot. Adobe Stock

    Oczyszczanie krwi z cholesterolu obniża również poziom chemikaliów i plastiku

  • Suche paprocie zmieniały prehistoryczną Europę w ogniste piekło

  • Zanieczyszczenie powietrza ma związek z reumatoidalnym zapaleniem stawów

  • Udział w szkoleniu kotów pomaga i dzieciom, i kotom

  • Neurony, które regulują m.in. apetyt, wpływają też na motywację do działania

Hipotetyczna rekonstrukcja życia iguany anatolijskiej płynącej na pniach drzew, zanim dotarła do odizolowanego lądu Balkanatolii. Grafika: Olha Timofieieva. Zdjęcie pochodzi z publikacji Georgalis i in. 2026.

Odkryto pierwszą jaszczurkę z Bałkanatolii. To eoceńska iguana

Paleontolodzy, m.in. z instytutu PAN, odkryli w Anatolii (Turcja) skamieniałość iguany sprzed 44 mln lat. To pierwszy dowód na obecność eoceńskich gadów w obszarze zwanym Bałkanatolią. Fragment szczęki wskazuje na to, że zwierzęta dotarły tam z Europy drogą morską, dryfując na pniach drzew.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera