28.04.2024
20.07.2022 aktualizacja 20.07.2022

"DGP": Są już wyniki ewaluacji, najlepiej wypadły nauki ścisłe i teologiczne

Warszawa, 07.02.2020. Włodzimierz Bernacki  (mm/awol) PAP/Mateusz Marek Warszawa, 07.02.2020. Włodzimierz Bernacki (mm/awol) PAP/Mateusz Marek

Niecałe 6 proc. uczelni i instytutów z najlepszą oceną, nieco ponad 3 proc. – z najsłabszą, która oznacza utratę uprawnień – to wyniki ewaluacji jakości działalności naukowej, o których mówi w wywiadzie opublikowanym we wtorek w "Dzienniku Gazecie Prawnej" wiceminister nauki Włodzimierz Bernacki.

Według "DGP" wiele najwyższych ocen trafiło do podmiotów, które specjalizują się w naukach ścisłych. Bardzo dobrze jest też w naukach teologicznych.

"Są i niespodzianki. Na przykład filozofia i prawo najlepiej wypadły na… Politechnice Warszawskiej, a renomowanym uczelniom groziła utrata uprawnień – np. SGH w ekonomii i finansach" - czytamy we wtorkowym wydaniu "Dziennika Gazety Prawnej".

Jak powiedział w rozmowie z dziennikiem wiceminister edukacji i nauki Włodzimierz Bernacki, bardzo dobrze wypadły uczelnie warszawskie, np. Uniwersytet Warszawski ma kilka ocen A+ w różnych dyscyplinach naukowych. Wiele ocen A+ trafiło do podmiotów, które reprezentują takie nauki jak fizyka, chemia, matematyka, biologia, więcej niż do tych, które reprezentują nauki społeczne czy humanistyczne.

"To cieszy i świadczy o tym, że nauki ścisłe w Polsce są na wysokim światowym poziomie, a naukowcy z tych dyscyplin z powodzeniem rywalizują o międzynarodowe granty. Dystans do światowej czołówki w tych naukach się skraca. Bardzo dobrze jest też w naukach teologicznych, w których nie ma żadnej kategorii B lub C. Wynika to z tego, że jeżeli zestawiamy ich dorobek z badaniami na tle europejskim, to polskie dokonania są duże w tym zakresie. Polskie uczelnie, np. Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, plasują się obok najlepszych placówek teologicznych, np. w Rzymie" - zauważył Bernacki. (PAP)