03.05.2024
31.03.2014 aktualizacja 31.03.2014

Ukazała się książka „Nowe opowiadania starego astronoma”

Po co kapitan Cook popłynął na Tahiti? Czy astronomowie znają się na żartach primaaprilisowych? Jakie tajemnice kryją się za powstaniem warszawskiego ośrodka astronomicznego CAMK PAN? Te i inne zagadnienia zostały w formie felietonów i anegdot opisane przez prof. Józefa Smaka w książce „Nowe opowiadania starego astronoma”.

W książce znajdziemy informacje zarówno z historii astronomii, jak i najnowszych badań. Szczególnie ciekawe są rozdziały poświęcone mało znanym zagadnieniom z historii rozwoju polskiej astronomii. Na przykład mamy okazję dowiedzieć się, jak powstał centrum astronomiczne CAMK PAN w Warszawie, które obecnie jest jedną głównych polskich placówek naukowych zajmujących się badaniami kosmosu. Interesującą ciekawostką dla czytelników będzie też zapewne historia 13. numeru „Uranii”, który był wydany w 1955 roku jako żart primaaprilisowy.

Z tematów bardziej ogólnoświatowych autor opisał m.in. jak to było z wyprawą kapitana Cooka na Tahiti w celu obserwacji tranzytu Wenus, przedstawił też legendę teleskopu Crossleya. Jan Heweliusz urodził się ponad 400 lat temu, ale ciekawe jak jego dokonania widziane są oczami współczesnych astronomów – zostało to przedstawione w jednym z felietonów.

Inne interesujące zagadnienia opisane w książce to m.in. ciemna materia i ciemna energia, niezwykłe zaćmienia, Gwiazda Przybylskiego, czy Obiekt Hanny. Łącznie książka obejmuje 19 felietonów podzielonych na cztery rozdziały.

Pozycja ukazała się nakładem Polskiego Towarzystwa Astronomicznego (PTA), w ramach „Biblioteki Uranii”, pod numerem 31. Książka jest kontynuacją cieszących się popularnością „Opowiadań starego astronoma” wydanych kilka lat temu.

Autorem obu książek jest prof. Józef Smak, emerytowany pracownik Centrum Astronomicznego im. Mikołaja Kopernika PAN w Warszawie (CAMK PAN). Profesor Smak był w latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku jednym ze współtwórców warszawskiego ośrodka naukowego określanego czasem jako „polska szkoła gwiazd podwójnych”.

Publikacja została dofinansowana przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

cza/ agt/