Emanuel Kulczycki - facebook narzędziem badacza

Na blogu "Warsztat badacza" porusza tematy związane z badaniami nad komunikacją i nowymi technologiami. Podczas festiwali nauki i wykładów otwartych pokazuje, w jaki sposób blogi, serwisy społecznościowe można wykorzystać w pracy naukowców. Emanuel Kulczycki kandyduje do wyróżnienia - w kategorii Naukowiec - w IX edycji konkursu Popularyzator Nauki, organizowanego przez serwis Nauka w Polsce - Polskiej Agencji Prasowej i Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

"Moja działalność popularyzatorska skierowana jest do dwóch grup. Pierwszą grupą są studenci oraz osoby aktywnie korzystające z nowych mediów społecznościowych, blogów i mikroblogów. Staram się im pokazywać, jak te zwykłe dla nich narzędzia wykorzystywane są w pracy naukowców" - wyjaśnia Emanuel Kulczycki z Instytutu Filozofii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. "Druga grupa jest nietypowym odbiorcą: staram się popularyzować sposób uprawiania nauki wykorzystujący nowoczesne narzędzia pośród samych badaczy z różnych obszarów nauki. Dlatego moja działalność jest interdyscyplinarna – chemikom tłumaczę, jak uprawiana jest humanistyka, a filozofom pokazuję, dlaczego fizycy tak dużą wagę przykładają do publikacji w czasopismach" - tłumaczy Kulczycki.

Popularyzacją nauki zajmuje się profesjonalnie od 2010 roku. Jego działalność koncentruje się na dwóch obszarach: pisaniu publikacji popularnonaukowych oraz występowaniu na festiwalach nauki i wykładach otwartych.

W internecie jego najważniejsza działalność popularyzatorska jest skoncentrowana wokół bloga naukowego „Warsztat badacza”. Od trzech lat na przybliża w nim zasady działania nauki oraz porusza tematy związane z badaniami nad komunikacją i nowymi technologiami. W roku 2012 r. blog zanotował 718 tys. odwiedzin i miał 158 tys. unikalnych użytkowników. Na Facebooku blog ma 5 tys. fanów, 900 osób prenumeruje newsletter, a 500 użytkowników Twittera obserwuje wpisy na mikroblogu.

"Jednakże to nie liczby są dla mnie kluczowe, a zaproszenia na różne wykłady i seminaria, na których mam przyjemność popularyzować zagadnienia nauki i przybliżać pracę naukowców" - zaznacza kandydat.

W 2012 i 2013 roku brał udział w spotkania blogerów "BLOGtej". Podczas prezentacji "Czy NASA odkryła nową formę życia i dlaczego nie ma Nagrody Nobla z matematyki" opowiadał o tym, co ma wspólnego badanie wpływowych blogerów z siódmym strzałem z sześciostrzałowego rewolweru.

Wziął też udział w Poznańskim Festiwalu Nauki i Sztuki, podczas którego wygłosił wystąpienie: Zaufaj mi, jestem blogerem – czyli co ma wspólnego Kasia Tusk z laureatem matematycznego Nobla. "Licealiści, którzy przyszli na Festiwal, usłyszeli ode mnie, w jaki sposób Kasia Tusk jest podobna do Tima Gowersa" - wyjaśnił Kulczycki.

Z kolei podczas imprezy ThathCamp w Poznaniu przekonywał, że używane narzędzie potrafi wpłynąć na sposób formułowania myśli. W ramach Open Access Week 2012 - Tygodnia Otwartego Dostępu - pokazywał, jak naukowcy mogą usprawniać pracę całych społeczeństw i zwykłych obywateli. W 2012 roku wziął też udział w "Akademii kompetencji medialnych", która odbyła się w Lublinie. Na zaproszenie Fundacji Piąte Medium wygłosił wykład "Blogowanie, czyli wojny światów wykład o mediach". "Pokazywałem, jaką lekcję możemy wyciągnąć z historii audycji radiowej Orsona Wellesa pt. Wojna światów. Opowiedziałem słuchaczom, dlaczego to wydarzenie sprzed kilkudziesięciu lat jest ważne dla debaty: dziennikarze vs. blogerzy" - wyjaśnił Kulczycki.

Na największej imprezie zrzeszającej polskich blogerów Blog Forum Gdańsk w 2012 roku organizował i prowadził panel dyskusyjny o nauce i edukacji „Nauka o blogach, czyli tablica i laboratorium w sieci”. Włączył się też w organizację wykładów i warsztatów na imprezie poświęconej badaniu gier „Polibuda Gaming Zone2012”, która towarzyszyła poznańskiej „Nocy Naukowców”. Współorganizował też debatę poświęconą roli humanistyki we współczesnym świecie: „Kierunek: Humanistyka”.

W latach 2010-2013 był redaktorem naczelnym portalu popularnonaukowego "Nauka i Postęp"  tworzonego przez Politechnikę Poznańską, TVP Poznań oraz Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego. W 2010 roku założył i przez trzy lata był redaktorem merytorycznym czasopisma „Akademickie B+R”. Czasopismo skierowane do studentów, badaczy i środowiska B+R – jako pierwsze takie wydawnictwo – ukazywało się również na iPada.

Trudniejsze zagadnienia naukowe przybliża np. za pomocą infografik, dzięki którym można wizualizować trudne dane. Do każdego wystąpienia tworzy też prezentacje pomagające zapamiętać to, o czym opowiada. Przykładowe nagranie wystąpienia można znaleźć na stronie internetowej. W serwisie You Tube dostępny jest też tworzony przez niego cykl: "Niezbędnik badacza". Popularyzuje w nim różne narzędzia przydatne w pracy naukowców takie jak: menedżer bibliografii.

PAP - Nauka w Polsce, Ewelina Krajczyńska

agt/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. materiały prasowe

    National Geographic Polska: im lepiej rozumiemy świat, tym skuteczniej możemy o niego zadbać

  • Fot. materiały prasowe

    Redakcja Pulsara traktuje naukę jako żywy twór

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera