25.04.2024
04.12.2012 aktualizacja 04.12.2012

Komórki macierzyste z krwi

Z własnej krwi pacjenta można uzyskać komórki macierzyste, dzięki którym możliwe byłoby leczenie wielu chorób - informuje pismo "Stem Cells: Translational Medicine".

Komórki macierzyste to jedna z wielkich nadziei badań medycznych. Ponieważ potrafią się one przekształcić w każdy inny rodzaj komórek tworzących nasz organizm, mogłyby naprawiać dowolną część ciała - mózg, serce, oczy, kości czy mięśnie.

Jednym ze źródeł komórek macierzystych mogą być ludzkie zarodki - jednak budzi to kontrowersje etyczne. Poza tym zbudowane z komórek zarodka narządy byłyby odrzucane przez organizm biorcy - tak jak przeszczep od innej osoby.

Lepszym rozwiązaniem byłoby uzyskanie komórek macierzystych z dojrzałych komórek samego pacjenta - nie byłyby wówczas odrzucane. Wcześniejsze badania wykazały, że komórki skóry dają się w ten sposób przekształcić w warunkach laboratoryjnych.

Teraz naukowcy z University of Cambridge uzyskali komórki macierzyste z krwi - konkretnie z obecnych w niej komórek zajmujących się naprawą uszkodzonych ścian naczyń krwionośnych. Twierdzą, że może to być jedna z najłatwiejszych i najbezpieczniejszych metod. Zamiast pobrania fragmentu skóry czy próbki innej tkanki, wystarczyłoby typowe pobranej krwi. Na razie uzyskane z krwi komórki wykorzystano do tworzenia naczyń krwionośnych.

Inni eksperci ostrzegają, że bezpieczeństwo metody wciąż jest niejasne. Na razie nie wiadomo, kiedy rozpoczną się badania kliniczne.(PAP)