Uniwersytet Warszawski przyjął wytyczne w kwestii wykorzystania sztucznej inteligencji

Fot. Adobe Stock
Fot. Adobe Stock

Uchwałę w sprawie korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia podjęła Uniwersytecka Rada ds. Kształcenia UW. Regulacje dotyczą m.in. używania SI przy przygotowywaniu prac dyplomowych i zaliczeniowych.

Uchwała Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia (URK) Uniwersytetu Warszawskiego, podjęta 8 grudnia, dotyczy zasad wykorzystania SI przy przygotowywaniu prac dyplomowych i prac zaliczeniowych oraz reguł używania jej w toku studiów - podała uczelnia na stronie internetowej.

Zgodnie z nowym postanowieniem wykorzystanie sztucznej inteligencji (SI) do przygotowania pracy dyplomowej wymaga od teraz uzgodnienia tej kwestii między promotorem a studentem przygotowującym pracę. Ustalenia mają dotyczyć również zakresu i sposobów użycia narzędzi SI przy tworzeniu materiałów dyplomowych.

Opiekunowie prac dyplomowych na UW mają też obowiązek monitorowania, jak i w jakim zakresie dyplomanci posługują się SI oraz weryfikowania ich postępów. URK wymaga także, by wykorzystanie chatbotów i sposoby ich użycia były czytelnie opisane i oznaczone w każdej pracy – we wstępie lub w rozdziale dotyczącym metod badawczych.

W przypadku prac i prezentacji zaliczeniowych to prowadzący zajęcia mają określać zakres i sposoby wykorzystania systemów SI oraz przedstawić studentom te zasady w formie umożliwiającej dostęp do nich przez cały semestr lub rok, w czasie którego uczą się danego przedmiotu. Kwestie te może też regulować sylabus.

Uniwersytecka Rada ds. Kształcenia zabroniła używania narzędzi SI podczas egzaminów pisemnych – chyba że inaczej uzna egzaminator lub będzie to wynikać z treści zadań egzaminacyjnych.

Postanowienie URK wskazuje również, że rady dydaktyczne i rady szkół doktorskich powinny przeprowadzić dyskusje na temat stosowania systemów SI na poszczególnych kierunkach studiów i w szkołach doktorskich. Rady mogą uchwalać odrębne zasady dla określonych kierunków studiów.

Uniwersytet Warszawski to kolejna polska uczelnia (m.in. po Akademii Leona Koźmińskiego), która przygotowała rekomendacje dotyczące wykorzystania sztucznej inteligencji w procesie kształcenia. Błyskawiczny rozwój tego narzędzia okazał się ważnym zagadnieniem w edukacji. Wykładowców zaniepokoiła rosnąca liczba studentów posługujących się botem ChatGPT podczas przygotowywania prac zaliczeniowych lub dyplomowych. To kwestia tym bardziej aktualna, że ChatGPT staje się coraz doskonalszy – zaliczył już m.in. pierwszy rok na Uniwersytecie Harvarda (USA) ze średnią ocen 3,34.

Uchwała ma obowiązywać do 30 września 2025 r. Po tym okresie będzie aktualizowana. (PAP)

Anna Bugajska

abu/ bar/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Katowice, 14.11.2024. Minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz. PAP/Jarek Praszkiewicz

    Pełczyńska-Nałęcz: kolejna „Ścieżka SMART” będzie oceniana dwa razy szybciej

  • Wizualizacja projektu. Fot. materiały prasowe

    Badacze Politechniki Wrocławskiej opracowali wynalazek do budowy cegieł na Księżycu

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera