26.04.2024
07.06.2023 aktualizacja 07.06.2023

Jak działa kosmos? Wyjaśnia dzieciom Tomasz Rożek

Jak działa kosmos? Na tytułowe pytanie swojej nowej, familijnej książki odpowiada autor Tomasz Rożek, który zabiera czytelników w pełną ciekawostek kosmiczną podróż i z pomocą swojej sondy zagląda w zakamarki Układu Słonecznego – od Słońca aż po ostatnie obiekty.

To kolejna – po książce „Jak działa człowiek?” – propozycja dla młodszych czytelników; tym razem dla tych, których fascynuje kosmos. Rzetelna wiedza jest przekazana w prosty i interesujący sposób, zrozumiały nawet dla kilkulatków. Treść dopełniają ilustracje Sary Olszewskiej. To takie ponad 130-stronicowe kompendium wiedzy o Układzie Słonecznym, które przyjemnie się czyta i ogląda.

Książka ma charakter familijny – również dorośli wyniosą z lektury coś dla siebie, zwłaszcza jeśli dzieci codziennie zaskakują ich pytaniami, np. czy da się lądować na każdej planecie, skąd na Ziemi wzięła się woda, albo dlaczego planety nie spadają (w książce jest podany świetny przykład, jak prosto wytłumaczyć i pokazać, czym jest siła grawitacji).

Przewodnikiem i narratorem jest autor Tomasz Rożek – znany popularyzator nauki m.in. autor wielu popularnonaukowych książek. Jego postać przebywa w centrum badań kosmicznych. Z kolei zbudowana przez niego sonda podróżuje przez Układ Słoneczny – zaczynając od Słońca. W każdym rozdziale znajdują się, dopełnione ilustracjami, podstawowe informacje o każdej z planet, których źródłem jest sonda właśnie.

Ciekawym pomysłem jest forma dialogu (czatu) Tomasza z sondą, jako miejsce na zadawanie nurtujących narratora pytań.

Ponadto przed każdym z rozdziałów czytelnik poznaje jednego z wybitnych polskich naukowców. To postacie z serii "Akademia Superbohaterów" Fundacji Nauka. To Lubię, w której naukowcy przedstawieni są właśnie jako superbohaterowie z supermocami takimi jak pracowitość, odwaga czy dociekliwość.

Książka "Jak działa kosmos? Układ Słoneczny" została wydana przez Fundację Nauka. To lubię.

Agnieszka Kliks-Pudlik