26.04.2024
05.06.2023 aktualizacja 05.06.2023

Załoga chińskiej stacji orbitalnej powróciła na Ziemię

EPA/XINHUA / Li Zhipeng  4.06.2023 EPA/XINHUA / Li Zhipeng 4.06.2023

Po półrocznej misji załoga chińskiej stacji orbitalnej Tiangong powróciła w niedzielę rano czasu lokalnego na Ziemię. Jak poinformowały chińskie media państwowe, kapsuła z trzema astronautami bezpiecznie wylądowała na północ od kosmodromu Jiuquan na pustyni Gobi.

Lądowanie, od krytycznego momentu wejścia kapsuły w atmosferę, transmitowała chińska telewizja państwowa.

Trzech chińskich astronautów - Fei Junlong, Deng Qingming i Zhang Lu - spędziło na stacji orbitalnej Tiangong (Niebiański pałac) 186 dni. Przed kilkoma dniami zastąpiła ich tam nowa załoga, w której jest pierwszy cywilny astronauta, 36-letni Gui Haichao, profesor aeronautyki i astronautyki na uniwersytecie w Pekinie.

Dotychczas wszyscy chińscy astronauci, zwani też tajkonautami, byli wojskowymi.

Jing Haipeng, Zhu Yangzhu oraz Gui Haichao będą prowadzać na orbicie testy i badania w różnych dziedzinach, między innymi takich jak zjawiska kwantowe. Będą też weryfikować teorię względności i badać pochodzenie życia. Po pięciu miesiącach załogę zastąpi kolejna ekipa astronautów.

Specjaliści zwracają uwagę na szybki postęp chińskiego programu kosmicznego. Chiny wysłały swego pierwszego astronautę w kosmos w 2003 r. W 2019 r. chiński lądownik osiadł na niewidocznej z Ziemi półkuli Księżyca. W 2021 r. pierwszy chiński robot wylądował na Marsie a pierwszy chiński lot załogowy na Księżyc ma odbyć się w 2029 r. (PAP)