Uczelnie i instytucje

Wiceminister Piotr Bromber: jakość kształcenia nie musi stać w sprzeczności z liczbą kształconych lekarzy

21.04.2023. Wiceminister zdrowia Piotr Bromber podczas konferencji „Nowoczesna edukacja medyczna odpowiedzią na potrzeby zdrowotne społeczeństwa” na Uniwersytecie Medycznym we Wrocławiu, 21 bm. (amb) PAP/Sebastian Borowski
21.04.2023. Wiceminister zdrowia Piotr Bromber podczas konferencji „Nowoczesna edukacja medyczna odpowiedzią na potrzeby zdrowotne społeczeństwa” na Uniwersytecie Medycznym we Wrocławiu, 21 bm. (amb) PAP/Sebastian Borowski

Zdaniem wiceministra zdrowia Piotra Brombera jakość kształcenia na uczelniach medycznych nie musi stać w sprzeczności z liczbą kształconych lekarzy i specjalistów medycyny. Standardy kształcenia są czymś nadrzędnym w pilnowaniu jakości kształcenia – dodał.

Odpowiedzialny w resorcie zdrowia za nadzór nad uczelniami medycznymi wiceminister Piotr Bromber w piątek wziął udział w konferencji "Nowoczesna edukacja medyczna odpowiedzią na potrzeby zdrowotne społeczeństwa", zorganizowanej na Uniwersytecie Medycznym we Wrocławiu przez Konferencję Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych(KRAUM).

Zdaniem Brombera jakość kształcenia na uczelniach medycznych nie musi stać w sprzeczności z liczbą kształconych lekarzy i specjalistów medycyny.

"Standardy kształcenia są i dla nas czymś oczywistym czymś nadrzędnym w pilnowaniu jakości kształcenia" – powiedział Bromber. Podkreślił, że resort podjął działania, by zmienić standardy kształcenia. Wymienił projekt rozporządzenia, zmieniającego standardy kształcenia na kierunku lekarskim i lekarsko-dentystycznym.

Dodał, że resort zamierza zmienić te standardy na pielęgniarstwie i położnictwie. Powołano też zespół ds. ewaluacji standardów fizjoterapii, zmieniane są standardy w medycynie laboratoryjnej, farmacji i w ratownictwie medycznym.

"Powinniśmy całościowo patrzeć na kwestie kształcenia w zawodach medycznych. I co ważne: nie robimy tego zza biurka, nie robią tego dyrektorzy departamentów w Ministerstwie Zdrowia czy edukacji, ale robimy to interdyscyplinarnie. Powołaliśmy zespół w przypadku zmian standardów na kierunku lekarskim, lekarsko-dentystycznym. (…) Do tego zespołu zaprosiliśmy przedstawicieli KRAUM, studentów, samorządów po to, by jak najszerzej spojrzeć na kwestie związane z kształceniem" – powiedział Bromber.

Podkreślił, że obok dwóch zespołów poświęconych obu kierunkom studiów powołano w jego ocenie szczególnie ważny trzeci zespół, poświęcony komunikacji.

"Właśnie po to, by podkreślić, wyartykułować tę istotę komunikacji w procesie kształcenia. I nie tylko komunikacji lekarz-pacjent, ale również komunikacji pomiędzy zawodami medycznymi" – mówił wiceminister.

Jego zdaniem najważniejszą zmianą, jaką resort proponuje w kształceniu i w zmianach standardów jest przede wszystkim kwestia ustalenia listy umiejętności.

"W tej chwili pozostawiliśmy 45 umiejętności, które student musi wykonać samodzielnie. Kwestia dotycząca koncentracji na objawach: student na podstawie objawów szuka rozwiązania diagnostycznego. Wprowadzenie e-usług – to jest kwestia, która jest nową przestrzenią. Kwestia e-recept, e-skierowania – to są istotne elementy, które również się znalazły" – powiedział Bromber.

Wiceminister zapowiedział ograniczenie nauczania w zakresie prawno-organizacyjnym i rozszerzenie nauczania klinicznego studentów.

"Ogólnie intencją zmian, które wprowadzamy, jeżeli chodzi o kształcenie, to słowem kluczowym jest upraktycznienie nauczania. Wielokrotnie mówiłem, że chcemy zmienić paradygmat z +dostarczania wiedzy+ na +dostarczanie wiedzy, kompetencji i umiejętności+. Oczywiście to nie może się odbywać kosztem czegoś" – powiedział Bromber.

Dodał, że przewiduje się obok zajęć z komunikacji także przygotowanie przyszłych lekarzy do radzenia sobie ze stresem, odpowiedzialnością za decyzje.

"Koncentrujemy się na upraktycznieniu kształcenia. Oczywiście dla nas kluczowym elementem tych nowych standardów jest podkreślenie roli i istoty centrów symulacji medycznych i wprowadzenie jako obowiązkowego egzaminu OSCE, czyli egzaminu który weryfikuje kompetencje umiejętności" – powiedział Bromber.

Wyjaśnił, że po egzaminie OSCE (tzw. obiektywnym, strukturyzowanym egzaminie klinicznym) studentów obowiązywałby jeszcze lekarski egzamin końcowy i egzamin specjalizacyjny.

"Po tym czekałby lekarzy etap samodoskonalenia zawodowego, który naszym zdaniem również wymaga korekty: zbierania punktów przez lekarzy. Naszym zdaniem ten ostatni etap też wymaga zmian i wprowadzenia rozwiązań projakościowych" – dodał wiceminister.(PAP)

Autor: Roman Skiba

ros/ joz/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. Adobe Stock

    CBOS: 88 proc. badanych jest przekonanych, że warto się kształcić

  • Fot. Adobe Stock

    Gliwice/ Ruszyła VI edycja programu mentorskiego na Politechnice Śląskiej

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera