Nauka dla Społeczeństwa

26.04.2024
PL EN
19.04.2023 aktualizacja 20.04.2023

Studenci z Wrocławia, Warszawy i Rzeszowa z medalami SAE Aero Design

Zespół z Koła Naukowego SAE AeroDesign,  fot. Facebook / SAE AeroDesign Warszawa. Źródło: https://www.pw.edu.pl/ Zespół z Koła Naukowego SAE AeroDesign, fot. Facebook / SAE AeroDesign Warszawa. Źródło: https://www.pw.edu.pl/

Młodzi polscy konstruktorzy samolotów bezzałogowych wrócili z medalami z międzynarodowych zawodów SAE Aero Design, które odbyły się w Forth Worth, Dallas, w Teksasie (USA).

Akademicki Klub Lotniczy Politechniki Wrocławskiej przywiózł z zawodów dziewięć medali, w tym pięć złotych. W konkurencji Advanced były to najwyższe miejsca na podium w klasyfikacji generalnej, za wykonanie misji oraz za raport techniczny. W konkurencji Regular - złoto za wykonanie misji i prezentację techniczną oraz srebro w klasyfikacji generalnej. W klasie Micro - srebrne medale w klasyfikacji generalnej, za wykonanie misji i za prezentację techniczną.

Fot. Akademicki Klub Lotniczy Politechniki Wrocławskiej 
Fot. Akademicki Klub Lotniczy Politechniki Wrocławskiej 

"Konkurencja na zawodach była bardzo silna, więc jesteśmy dumni z naszych sukcesów. Po raz kolejny wracamy do Polski jako najbardziej utytułowana drużyna na świecie" - pisze klub w mediach społecznościowych.

Fot. Akademicki Klub Lotniczy Politechniki Wrocławskiej
Fot. Akademicki Klub Lotniczy Politechniki Wrocławskiej 

Działające na Politechnice Warszawskiej koło naukowe SAE AeroDesign Warszawa może poszczycić się trzema złotym medalami w klasie Micro - w klasyfikacji generalnej, za wykonanie misji oraz za prezentację techniczną, a także srebrnym medalem za raport techniczny. W klasie Regular studenci zajęli miejsca trzecie - w klasyfikacji generalnej, za wykonanie misji i za raport techniczny, a także czwarte miejsce za prezentację techniczną.

"Jesteśmy mega dumni z naszej drużyny" - podkreśla koło w mediach społecznościowych.

W rywalizacji wzięli udział również młodzi konstruktorzy z koła naukowego EUROAVIA na Politechnice Rzeszowskiej, którzy zdobyli trzecie miejsce w kategorii Mission Performance klasy Micro oraz czwarte miejsce w klasyfikacji generalnej klasy Micro.

Bez medali, ale z cennymi doświadczeniami wrócili z zawodów studenci z AKL Aero Design na Politechnice Poznańskiej.

Zawody SAE AeroDesign polegają na samodzielnym zaprojektowaniu i zbudowaniu zdalnie sterowanych samolotów o jak największym udźwigu, zaprezentowaniu ich przed komisją sędziowską oraz wykonaniu lotów.

Konkurs jest organizowany corocznie w dwóch edycjach (East oraz West) w Stanach Zjednoczonych. Głównym organizatorem i sponsorem jest firma Lockheed Martin oraz Boeing, w związku z czym zawody Aero Design uważane są za jedne z najbardziej prestiżowych konkursów dla młodych inżynierów lotnictwa.

W ramach konkursów wymagane jest przygotowanie szczegółowej dokumentacji z procesu projektowania i budowy samolotów, zaprezentowanie przyjętych założeń i rozwiązań, przeprowadzenie inspekcji technicznej oraz wykonanie lotów konkursowych; nagrody są również rozdawane w klasyfikacji generalnej.

Zawody odbywają się w trzech klasach. W klasie Regular zakazane jest stosowanie kompozytów włóknistych. Celem misji jest przewiezienie piłek do piłki nożnej oraz ciężaru (symulacja transportu o dużych gabarytach). Moc silnika elektrycznego ograniczona jest do 1000W. Masa startowa to około 24 kg.

Najbardziej zaawansowana technologicznie klasa to Advanced. Celem misji jest symulacja kolonizacji Marsa. Advanced ma za zadanie wypuścić szybowce z kolonistami oraz ładunki z wodą i habitatami, które muszą wylądować w określonym obszarze. Samolot obsługują dwie osoby - pilot i obserwator, który ma dostęp do obrazu na żywo z kamery umieszczonej na samolocie. W tej klasie można używać kompozytów, dlatego bardzo duża cześć elementów wykonana jest z włókna węglowego.

Z kolei najlżejsza klasa to Micro. Zadaniem jest zaprojektowanie jak najlżejszego samolotu bezzałogowego, który można szybko zmontować wraz z ładunkiem o niskiej gęstości. Każdy z elementów konstrukcji jest optymalizowany, aby zapewnić jak najmniejszą masę własną samolotu. W tej klasie jakość dokumentacji, lotów oraz czas składania mają jednakowe znaczenie w punktacji generalnej.

Zawody są organizowane corocznie przez Society of Automotive Engineers (SAE) – stowarzyszenie zrzeszające tysiące inżynierów z całego świata, przyciągające setki młodych, ambitnych studentów kierunków technicznych. Konkurowało 75 drużyn z całego świata. Wydarzenie odbyło się w dniach 14-16 kwietnia.(PAP)

Nauka w Polsce

bar/ zan/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024