26.04.2024
08.04.2023 aktualizacja 08.04.2023

Ewolucja woli największe i najmniejsze organizmy

Adobe Stock Adobe Stock

Największe i najmniejsze organizmy były najbardziej popularne w dziejach życia na Ziemi – informują naukowcy na łamach pisma „PLOS ONE”.

Zaskakujący wzorzec ujawniły wyliczenia, dotyczące rozmiarów organizmów występujących na Ziemi w toku ewolucji. Okazuje się, że najbardziej popularne są organizmy o skrajnych rozmiarach – albo XXS, albo XXL – dowodzi dr Eden Tekwa z University of British Columbia w Kanadzie.

Badacze starali się oszacować rozkład masy organizmów, poczynając od mikrobów po płetwale błękitne i sekwoje. Po pięciu latach prowadzenia obliczeń dotyczących wszystkich typów organizmów na Ziemi, naukowcy odkryli, że wzorzec faworyzujący duże i małe organizmy widoczny jest we wszystkich typach, przejawia się jednak wyraźniej w organizmach lądowych niż w środowisku morskim.

Przy czym maksymalny rozmiar ciała wydawał się osiągać te same górne granice dla wielu rodzajów organizmów i środowisk. Może to sugerować, że istnieje uniwersalna górna granica wielkości wynikająca z ograniczeń ekologicznych, ewolucyjnych lub biofizycznych.

„Najmniejsze i największe organizmy dominują nad wszystkimi innymi pod względem biomasy” – opisuje Tekwa. Jak dodaje, dotychczasowe teorie zakładały co innego, a mianowicie że biomasa jest równomiernie rozłożona w zakresie wszystkich rozmiarów ciała. (PAP)