28.03.2024
11.03.2023 aktualizacja 11.03.2023

Łódź/ Hydrobiolodzy z Uniwersytetu Łódzkiego pomagają kolegom z Ukrainy

24.02.2021. Na zdjęciu z drona kampus Uniwersytetu Łódzkiego - budynek Wydziału Biologii i Ochrony Środowiska. PAP/Grzegorz Michałowski 24.02.2021. Na zdjęciu z drona kampus Uniwersytetu Łódzkiego - budynek Wydziału Biologii i Ochrony Środowiska. PAP/Grzegorz Michałowski

Do Instytutu Biologii Morskiej Narodowej Akademii Nauk Ukrainy trafi sprzęt badawczy wysłany przez pracowników naukowych Wydziału Biologii i Ochrony Środowiska Uniwersytetu Łódzkiego. Badacze z Łodzi wspierają także – rzeczowo i finansowo – odeskie Brygady Obrony Terytorialnej.

Łódzcy hydrobiolodzy współpracują z kolegami z Instytutu Biologii w Odessie od 2009 roku; rozpoczęto wówczas wspólne projekty badawcze oraz wyprawy naukowe do Ukrainy, które zaowocowały publikacjami naukowymi. Jednym z ukraińskich współpracowników strony polskiej jest dr Jurij Kwacz, który razem z naukowcami z UŁ m.in. badał ryby oraz wodne bezkręgowce.

Od pierwszych dni rosyjskiej agresji dr Kwacz, jako wolontariusz, aktywnie włączył się w pomoc ukraińskiej armii - dostarczał wodę do punktów kontrolnych, prał ubrania, tkał siatki maskujące, dostarczał żywność i sprzęt dla odeskich Brygad Obrony Terytorialnej. Obecnie od dowódców Brygad otrzymuje listy potrzebnych rzeczy: od zwykłych długopisów żelowych czy linijek w standardzie NATO, przez pokrowce na hełmy, po lornetki i noktowizory itp. Badacz zbiera pieniądze na zakup tych przedmiotów i rozpowszechnia apele o pomoc wśród swoich kolegów i przyjaciół.

"Już w czerwcu ubiegłego roku wysłaliśmy Jurijowi większość rzeczy z listy, którą nam przesłał, m.in. lornetki, pokrowce na hełmy, linijki NATO, termowizor, kapelusze wojskowe, żywność wysokoenergetyczną, opaski uciskowe, saperki, kompasy, krzywomierze, bezpośrednim autobusem z Łodzi do Odessy. Teraz potrzebny jest kolejny termowizor, więc jeśli ktoś jest w stanie i chce pomóc – będziemy bardzo wdzięczni. Pomóc można finansowo, wpłacając dowolną kwotę poprzez stronę zbiórki, a gdyby ktoś chciał wesprzeć naszą akcję rzeczowo, prosimy o kontakt" – zaapelowała dr hab. Karolina Bącela-Spychalska z WBiOŚ, inicjatorka pomocy dla walczącej Ukrainy.

Ostatnio badacze z Łodzi - obok dr hab. Bącela-Spychalskiej są to ukraińska badaczka na stażu podoktorskim w UŁ dr Halyna Morhun i prof. dr hab. Michał Grabowski z WBiOŚ – rozszerzyli pomoc o zakup z zebranych środków dwóch akumulatorów o dużej pojemności i dużej mocy rozruchowej w każdych warunkach pogodowych oraz o badawczy sprzęt hydrobiologiczny.

"Wspieramy również samych naukowców, bo kilka lat temu spłonęła ich siedziba, a teraz, w ogarniętym wojną kraju, trudno o zakup sprzętu badawczego. Potrzebne są siatki hydrobiologiczne do poboru prób planktonowych i odławiania innych organizmów wodnych oraz wystandaryzowane pojemniki do przechowywania próbek. Postaramy się im je dostarczyć" - dodała dr hab. Bącela-Spychalska.

Do tej pory z zaplanowanych na zrzutka.pl 25 tys. zł udało się zebrać ponad 13,7 tys. zł. Dodatkowo, dzięki inicjatywie dr hab. Anny Drozd, Katedra Zoologii Bezkręgowców i Hydrobiologii zorganizowała świąteczną aukcję charytatywną, podczas której zebrano ponad 9 tys. zł na zakup generatorów prądu elektrycznego.

Każdy, kto chciałby wesprzeć finansowo ukraińskich naukowców i żołnierzy, może to zrobić za pośrednictwem serwisu zrzutka.pl. W sprawie pomocy rzeczowej należy kontaktować się mailowo pod adresem karolina.bacela@biol.uni.lodz.pl.(PAP)