17.04.2024
06.11.2022 aktualizacja 06.11.2022

Badania polarne pomogą zrozumieć odległą przeszłość

Fot. Adobe Stock Fot. Adobe Stock

Organizmy morskie, przystosowane do życia w skrajnych warunkach w strefach podbiegunowych, mogą być doskonałym źródłem wiedzy o początkach życia zwierzęcego na Ziemi – piszą naukowcy na łamach „Global Change Biology”.

Pierwsze najprostsze organizmy zwierzęce musiały przetrwać w skrajnie trudnych warunkach, na przykład podczas długotrwałych okresów ujemnych temperatur.

Zgodnie z zapisem kopalnym, najwcześniejsze organizmy zwierzęce żyły ok. 572-602 mln lat temu, kiedy na Ziemi zakończyła się długa, globalna epoka lodowcowa. Badania molekularne sugerują jednak, że istniały one dużo wcześniej, nawet 850 mln lat temu.

Jeśli prymitywne mikroorganizmy zwierzęce pojawiły się przed lub w trakcie którejś z epok lodowcowych, oznacza to, że musiały sprostać podobnym wyzwaniom, przed którymi obecnie stoją organizmy ze stref polarnych.

„Czy jest to organizm, który żyje pod lodem zamiast na powierzchni wody, czy gąbki, tkwiące setki kilometrów pod gęstym lodowcem szelfowym, czy organizmy, które przystosowały się do życia w wodzie w temperaturze poniżej minus dwóch st. C, czy wreszcie całe ich grupy, egzystujące w ciemnościach i czerpiące pożywienie bez wykorzystania światła słonecznego, wszystko to oznacza, że życie w Antarktyce i w Arktyce rozwija się w warunkach, które byłyby śmiertelne dla ludzi i większości zwierząt” - opisuje biolog morski i główny autor artykułu, Huw Griffiths z British Antarctic Survey (BAS).

Jak dodaje paleobiolog polarny, Rowan Whittle z BAS, często paleontolodzy patrzą wstecz, żeby przewidzieć, jaki może być klimat w przeszłości. „W tym wypadku jednak patrzymy na najchłodniejsze i najbardziej ekstremalne ekosystemy, żeby zrozumieć, jakie warunki mogły występować, gdy pojawiły się najwcześniejsze zwierzęta” - podkreśla.

Więcej tutaj. (PAP)