29.03.2024
03.11.2022 aktualizacja 03.11.2022

Szympansy, jak ludzie, chodzą synchronicznie

Fot. Adobe Stock Fot. Adobe Stock

U szympansów, tak samo jak u ludzi, występuje nieświadoma synchronizacja kroków u dwóch idących obok siebie osobników – informują naukowcy na łamach „Current Biology”.

Gdy dwa szympansy idą obok siebie, ich kroki synchronizują się, podobnie jak u ludzi – dowodzą naukowcy ze szkockiego University of St Andrews i Central European University w Wiedniu.

Badania prowadzono w rezerwacie w Zambii. Obserwowano szympansy, gdy szły w pojedynkę lub parami. Gdy jeden szedł obok drugiego – ich kroki dostosowywały się wzajemnie.

Może to oznaczać, że podobna cecha, która występuje u ludzi, ma archaiczne korzenie, pochodzi bowiem od wspólnych przodków człowieka i innych naczelnych.

Jak wyjaśnia kierująca badaniami Manon K. Schweinfurth z University of St Andrews, ludzie często wykonują czynności fizyczne zespołowo, np. podczas pracy czy uprawiania sportu. Wydają się one ważnym elementem naszego sukcesu ewolucyjnego.

Z drugiej strony nasi najbliżsi żyjący krewniacy - szympansy - zdają się nie wykazywać takich tendencji do zespołowego działania. Niewiele jednak wiadomo o prostszych postaciach skoordynowanych działań, takich jak synchroniczność podczas chodzenia.

Zdaniem Schweinfurth szympansy mogą być bardzo dobrym modelem do badań nad ostatnim wspólnym przodkiem ludzi i małp człekokształtnych.

Więcej tutaj. (PAP)