Wiesław Kosakowski: jestem przeciwnikiem "szufladkowego" nauczania

Wiesław Kossakowski i szef Jury prof. Michał Kleiber, fot. Paweł Wernicki
Wiesław Kossakowski i szef Jury prof. Michał Kleiber, fot. Paweł Wernicki

Jestem przeciwnikiem "szufladkowego" nauczania, w ramach którego każdy przedmiot funkcjonuje osobno. Edukacja powinna być holistyczna, całościowa - bo taki jest świat - mówi Wiesław Kossakowski, dyrektor 3 Liceum Ogólnokształcącego w Gdyni - szkoły, w ramach której działa pracownia 3LAB.

"Ktoś kiedyś powiedział, że dziecko rodzi się mądre, a później idzie do szkoły" - mówi Wiesław Kosakowski, dyrektor 3 Liceum Ogólnokształcącego w Gdyni - szkoły, w ramach której działa pracownia 3LAB – laureat 17. Edycji konkursu Popularyzator Nauki w kategorii "Zespół". Celem projektu 3 LAB jest aktywizacja i integracja uczniów, nauczycieli, rodziców, naukowców oraz ekspertów w celu popularyzacji nauki i niesienia pomocy edukacyjnej.

"Staramy się w gdyńskiej 'trójce', żeby te dzieci, które do nas przychodzą, poznały naukę z dobrej strony. Generalnie jestem przeciwnikiem szufladkowego nauczania - to już nie ten moment. Może to się sprawdzało w XIX wieku czy na początku XX wieku... Ale uczenie przedmiotowe - 'szufladkowe': kiedy osobno jest geografia, biologia, osobno matematyka - może to brzydko zabrzmi, ale jest bez sensu. Edukacja powinna być holistyczna, całościowa, bo taki jest świat" - powiedział Wiesław Kossakowski.

Wyjaśnił, że właśnie zgodnie z tym założeniem działa pracownia 3 LAB, w ramach którego powstają zespoły uczniów. "Jeden się specjalizuje w zakresie fizyki, drugi uwielbia biologię, trzeci - geografię. I te zespoły realizują różne projekty: to, co im do głowy przyjdzie, to, co im się zasugeruje - bo od tego jest też nauczyciel, żeby podpowiedzieć, zaproponować" - opowiadał dyrektor.

W efekcie osiągany jest "nie tylko efekt synergii edukacyjnej, ale też uczniowie uczą się, jak pracować razem, w zespole". "Najważniejsze, że nie trzeba ich zaganiać do nauki w ramach takiego zespołu. Oni chcą to tworzyć" - dodał. (PAP)

zan/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Warszawa, 08.07.2025. Wydarzenie #HaloKosmos w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie, 9 bm. na którym nastąpiło połączenie na żywo z przebywającym na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej polskim astronautą Sławoszem Uznańskim-Wiśniewskim. PAP/Albert Zawada

    Cztery spotkania dzieci i młodzieży z astronautą na ISS

  • Łódź, 02.07.2025. Przebywający na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej polski astronauta Sławosz Uznański-Wiśniewski (na ekranie) podczas połączenia wideo na żywo w EC1 w Łodzi, 2 bm. Podczas trwającego ok. 20 minut połączenia Sławosz Uznański-Wiśniewski wykonywał eksperymenty w stanie nieważkości oraz odpowiadał na pytania zadawane przez młodzież. (jm) PAP/Marian Zubrzycki

    Łódź/ Sławosz Uznański-Wiśniewski poprowadził lekcję fizyki z kosmosu

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera