Opole/ Pole magnetyczne pozwoli ocenić stan opon

Fot. Adobe Stock
Fot. Adobe Stock

Grupa naukowców Politechniki Opolskiej opracowała metodę sprawdzania stanu opon samochodowych za pomocą badania ich pola magnetycznego. Zdaniem autorów tej metody w przyszłości odpowiednie urządzenia mogą być montowane w każdym aucie.

Naukowcy Politechniki Opolskiej opracowali nowy sposób diagnostyki opon samochodowych. Według nich o stanie opony możemy dużo się dowiedzieć po zbadaniu jej pola magnetycznego. Jak powiedział prof. Sebastian Brol z Katedry Pojazdów Wydziału Mechanicznego Politechniki Opolskiej, zastosowanie odpowiednich czujników pozwoli na kontrolę jakości opony bez potrzeby jej zdejmowania z pojazdu.

"Ta metoda pozwala na wcześniejsze wskazanie, że pozostała bardzo mała ilość warstwy mieszanki gumowej bieżnika. Pod bieżnikiem opony samochodowej znajduje się struktura zwana opasaniem. Składa się ona z drutów stalowych, które podczas jazdy ulegają odkształceniu i w wyniku efektu Villariego zmienia się ich pole magnetyczne. Za pomocą czujnika magnetycznego obserwujemy zmiany tego pola podczas eksploatacji. Na tej podstawie wnioskujemy, czy bieżnik jest zużyty, czy też nie. Możemy także sprawdzić, czy opona była uszkodzona, naprawiana, czy też coś się do niej wbiło. Jesteśmy także w stanie oszacować czas eksploatacji opon oraz opisać, jak zmiany ciśnienia w oponach wpływają na ich pole magnetyczne" - wyjaśnia prof. Brol.

Według badań naukowców opolskiej uczelni, istnieje relacja pomiędzy stanem bieżnika ze zmianami rozkładu pola magnetycznego opasania opony. Obecnie do badania opon wykorzystywane jest stanowisko wielkości poręcznej walizki. W przyszłości autorzy urządzania widzą szansę na jego zastosowanie jako stałe wyposażenie samochodu. Jak przypominają naukowcy, na zużycie opony ma wpływ nie tylko widoczne gołym okiem zużycie bieżnika, ale także jej wiek i obciążenia, jakim są poddawane w czasie eksploatacji.

"Zależy nam na tym, by była to metoda diagnostyczna, którą będzie można stosować bezpośrednio w samych pojazdach. Dzięki temu nie trzeba będzie ściągać koła do pomiaru, urządzenie zamontowane w aucie bez zaangażowania kierowcy będzie dokonywało pomiaru i sygnalizowało konieczność wymiany opony"- uważa prof. Brol. (PAP)

autor: Marek Szczepanik

masz/ itm/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. materiały prasowe

    Polski statek kosmiczny RAVEN do serwisowania satelitów wchodzi w kolejną fazę prac

  • , 31.10.2025. Minister energii Miłosz Motyka (C), sekretarz stanu w ME, pełnomocnik rządu ds. Strategicznej Infrastruktury Energetycznej Wojciech Wrochna (2L), dyrektor Narodowego Centrum Badań Jądrowych (NCBJ) prof. dr inż. Jakub Kupecki (P), wiceprezes ds. badań i rozwoju, dyrektor wykonawcza ds. Technologii Westinghouse Lou Martinez (2P) oraz prezes Westinghouse Electric Poland Mirosław Kowalik (L) podczas briefingu prasowego w siedzibie Ministerstwa Energii w Warszawie, 31 bm. Briefing tow. podpisaniu porozumienia pomiędzy Narodowym Centrum Badań Jądrowych i Westinghouse Electric Company o współpracy na rzecz rozwoju polskiego programu jądrowego. PAP/Albert Zawada

    NCBJ i Westinghouse podpisały partnerstwo dla rozwoju polskiego programu jądrowego

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera