Nauka dla Społeczeństwa

19.04.2024
PL EN
04.11.2021 aktualizacja 04.11.2021

Nauka. To lubię: popularyzować i edukować

Źródło: Nauka. To Lubię  Źródło: Nauka. To Lubię

Mnogość naukowych tematów podanych w zrozumiały sposób, ponad 1,2 mln widzów kwartalnie na kanale Youtube, 1,1 mln odbiorców fanpage, 50 tys. użytkowników serwisu – to niektóre wyniki osiągnięte przez redakcję Nauka. To lubię.

Redakcja portalu Nauka. To Lubię (NTL) została nominowana do nagrody Popularyzator Nauki w kategorii Media.

Początki NTL to blog dziennikarza i popularyzatora nauki dr Tomasza Rożka, który w 2008 r. został indywidualnie wyróżniony tytułem Popularyzator Nauki. Redakcja NTL powstała w 2015 r. i liczy obecnie trzynaście osób, które popularyzują naukę tworząc materiały video, nagrywając podcasty, pisząc artykuły oraz przygotowując e-booki, książki, audiobooki oraz gadżety, np. koszulki, gry o nauce oraz polskich naukowcach.

Jak mówi twórca NTL dr Tomasz Rożek, misją portalu NTL jest popularyzować i edukować, a także „dostarczać wiarygodne źródła i sprawdzać to, co w przestrzeni publicznej zyskuje duże zasięgi, a często nie ma podstaw naukowych”. "Portal NTL na początku był tylko wsparciem kanału YT, teraz jest parasolem, pod którym znajduje się wiele różnych działalności fundacji Nauka. To Lubię. Choć najważniejszą jego funkcją wciąż jest podawanie w sposób zrozumiały często trudnych tematów naukowych” - zaznacza Rożek.

Portal odwiedzany przez 50 tys. użytkowników jest hubem, który spina kanał YT NTL docierający kwartalnie do 1,2 mln widzów w różnym wieku oraz kanał pop-naukowy dla dzieci Nauka. To Lubię Junior, który odwiedza kwartalnie 26 tys. młodszych widzów i ich rodziców.

Tematy poruszane przez redakcję Nauka. To lubię są bardzo różnorodne, pogrupowane na portalu NTL w takie działy jak: Ziemia, Człowiek, Kosmos, Technologie. Największą popularnością wśród odbiorców cieszą się te dotyczące aktualnych problemów i te najbliższe codziennego życia. „Wyjątkiem są tematy kosmiczne, które choć nie są ani blisko nas, ani (zwykle) nie opisują zjawisk dziejących się aktualnie, zyskują spore grono odbiorców” - zaznacza Rożek.

Jeden z najpopularniejszych filmików na kanale YT NTL jest zatytułowany „Dlaczego nasze uniwersytety są na końcu rankingów?”. Był on wyświetlany ponad 772 tys. razy. Sporym zainteresowaniem internautów cieszył się również wywiad z polską naukowczynią Olgą Malinkiewicz, która wynalazła sposób na produkcję tanich ogniw perowskitowych, fotowoltaicznych – ponad 425 tys. wyświetleń.

W serwisie naukatolubie.pl można przeczytać artykuły popularnonaukowe pisane przez wyspecjalizowanych dziennikarzy oraz dłuższe raporty fact-checkingowe pisane na zamówienie przez ekspertów. Ostatni raport poświęcony był szczepieniu dzieci przeciwko COVID-19.

Dlaczego przedstawiciele portalu mówią i piszą o nauce? „Bo jest fascynująca, bo otwiera nam głowy, bo rozwija i nas, i tych, którzy o niej czytają. A ostatnich kilkanaście miesięcy pokazuje, że nauka także pozwala rozwiązywać sytuacje kryzysowe (np. pandemiczne), o ile korzystamy z jej osiągnięć” - odpowiada szef zespołu NTL.

Od kilkunastu miesięcy podstroną portalu NTL jest Akademia Cyfrowego Rodzica - platforma poradnikowa i wiedzowa na temat technologii w edukacji i wychowaniu oraz Akademia Superbohaterów - internetowe "wsparcie", czyli gry i książki o tym samym tytule o polskich naukowcach.

„Polscy naukowcy zmienili i zmieniają naszą rzeczywistość. Dlaczego tak mało ludzi w Polsce i na świecie wie o ich osiągnięciach? Chciałbym to zmienić” - podkreśla dr Tomasz Rożek. I zaznacza w materiałach promujących projekt, że chce „stworzyć modę na polskich naukowców, zainspirować do rozwijania umiejętności i zachęcić do nauki”. W książce i na trzydziestu kartach „Akademii Superbohaterów” przedstawione są wybitne polskie postacie świata nauki i technologii w formie przystępnej dla młodego pokolenia.

Podcast Nauka. To Lubię kwartalnie jest słuchany 50 tys. razy. Fanpage Nauka. To Lubię kwartalnie dociera do 1,1 mln odbiorców w różnym wieku.

Redakcja Nauka. To Lubię popularyzuje naukę uczestnicząc w różnych spotkaniach i festiwalach, takich jak m.in. Śląski Festiwal Nauki, XXVI Sympozjum CHEMIA 2020 w Płocku, Uniwersytet Śląski Dzieci: Skąd wziąć energię?, Dolnośląski Festiwal Nauki we Wrocławiu "Klimat się zmienia, czy i my nie musimy się zmienić?"; Przybij Piątkę Nauce - WSIiZ w Rzeszowie, Jak mówić o nauce i naukowcach? TEDxAGHUniversity.

PAP - Nauka w Polsce

amk/ ekr/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024