Nauka dla Społeczeństwa

18.04.2024
PL EN
29.10.2021 aktualizacja 29.10.2021

Z popularyzacją wśród kwiatów, pszczół i zagadek – w ogrodzie botanicznym UAM

mat.prasowe mat.prasowe

Gry terenowe i spacery edukacyjne po parku i szklarniach, ścieżki dla najmłodszych urozmaicone zadaniami i zagadkami, ulokowane wśród bogatych kolekcji roślinnych trasy dla miłośników etnobotaniki – to „okoliczności przyrody” sprzyjające popularyzacji nauki.

Grupa botaników, zoologów i ogrodników z Działu Edukacji Ogrodu Botanicznego UAM korzysta też z każdej okazji, aby na imprezach plenerowych, piknikach czy festiwalach upowszechniać wiedzę – o roślinach i zwierzętach żyjących na łąkach i w ogrodach.

Dział Edukacji Ogrodu Botanicznego UAM kandyduje w kategorii zespół w konkursie Popularyzator Nauki.

Edukatorzy popularyzują nauki przyrodnicze, rolnicze, biologiczne, nauki o Ziemi i środowisku oraz ogrodnictwo. Celem ich działań jest kształtowanie świadomości ekologicznej i wrażliwości na przyrodę wśród wszystkich gości ogrodu.

Przyrodnicy prowadzą zajęcia dla zorganizowanych grup dzieci i młodzieży. W latach 2017 – 2019 około 10 tysięcy osób rocznie odbywało tematyczne spacery po parku i szklarniach, a także powiązane z nimi warsztaty przybliżające świat przyrody poprzez zabawę.

Poza zajęciami prowadzonymi w ramach stałej oferty organizowane są również warsztaty, wycieczki, wykłady i gry terenowe w ramach imprez propagujących naukę, jak Noc Biologów, Poznański Festiwal Nauki i Sztuki, Fascynujący Dzień Roślin czy Noc Naukowców.

Pracownicy działu edukacji są częstymi bywalcami imprez plenerowych, odbywających się zarówno w ogrodzie, jak i poza nim. Na przygotowanych przez nich stoiskach edukacyjnych rodziny z dziećmi mogą wziąć udział w licznych przyrodniczych konkursach, zabawach, grach planszowych i warsztatach.

Aż sześć tras utworzono w roku 2020 i 2021 podczas pandemii Covid 19, wychodząc naprzeciw potrzebom mieszkańców Poznania szukających sposobów na spędzanie czasu na wolnym powietrzu. Przygotowane zostały ścieżki dla najmłodszych, urozmaicone zadaniami i zagadkami, a także trasa dla starszych odbiorców - „Śladami Indian Ameryki Północnej”.

Pandemia wymusiła przeniesienie działalności edukacyjnej do sfery wirtualnej. W roku 2020 i 2021 dział edukacji przygotował liczne filmy edukacyjne w ramach imprez promujących naukę. W przystępny sposób poruszały one tematy z dziedziny dendrologii, ogrodnictwa, mykologii, zoologii i ekologii. Na stronie internetowej i facebooku regularnie publikowane są ciekawostki przyrodnicze.

W serwisie YouTube można obejrzeć filmy o azjatyckich klonach, o grzybach oraz o ostojach bioróżnorodności, które powstają, gdy nie kosi się trawników i pozostawia „Miejską Łąkę”.

Z oferty edukacyjnej najchętniej korzystają dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. W roku 2017 w zajęciach uczestniczyło 11040 osób, a w 2018r. – 10456. Dzieci aktywnie uczestniczą w wycieczkach po parku i szklarniach wykonując różne zadania, korzystając ze sprzętu obserwacyjnego czy wypełniając karty pracy. Podczas warsztatów najmłodsi wykonują prace plastyczne z naturalnych materiałów, a starsi prowadzą obserwacje mikroskopowe. Dział edukacji OB UAM został zaproszony i współtworzył międzynarodowy projekt „Botanical Garden: COME IN! VSTUPTE! KOM IN! WEJDŹ! GYERE BE!”

Ogród Botaniczny UAM zajmuje się propagowaniem nauki od początków swojego istnienia czyli od roku 1925. Dział Edukacji powstał w roku 2010. Regularnie uczestniczy m.in. w Nocy Biologów, Nocy Naukowców, Poznańskim Festiwalu Nauki i Sztuki. Obchodzi „Fascynujący Dzień Roślin”, który odbywa się co 2 lata, ale wydarzenia przybliżające społeczeństwu świat roślin trwają przez cały maj. „Majówka w Botaniku” to trzydniowa impreza odbywająca się w pierwszy weekend maja. W ogrodzie organizowane są Wielkopolskie Dni Ochrony Środowiska i Wielki Dzień Pszczół – obchodzony 8 sierpnia. W drugi weekend września świętowane są „Urodziny Botanika”.

Ogród odwiedza ponad 100 tys. osób rocznie, w tym osoby z niepełnosprawnościami. W 2019 r. powodzeniem cieszyła się wystawa wszystkich zmysłów „Sekrety Symbiozy”, która była efektem międzynarodowego projektu „Botanical Garden: COME IN! VSTUPTE! KOM IN! WEJDŹ! GYERE BE!” w ramach Programu Erasmus+, prowadzonego wspólnie z ogrodami botanicznymi z Czech, Węgier i Szwecji.

PAP – Nauka w Polsce

kol/ zan/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024