Ministerstwo Edukacji i Nauki

21.01.2022
PL EN
07.08.2021 aktualizacja 07.08.2021

Poziom przekaźników w mózgu decyduje o matematycznych zdolnościach

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Od stężenia dwóch przeciwnie działających substancji w mózgu zależy nauka matematyki. U dzieci substancje te działają przy tym odwrotnie, niż u dorosłych.

Glutaminian i GABA to obecne w mózgu substancje, z których pierwsza pobudza neurony do działania, a druga je wyhamowuje.

Naukowcy z University of Oxford wykazali właśnie wpływ tych związków na zdolność do zrozumienia matematyki.

O tym, że te neuroprzekaźniki uczestniczą w uczeniu się, było już wiadomo, jednak brakowało wiedzy o tym, jaki wpływ mają na poznawanie skomplikowanej wiedzy przez wiele lat.

Autorzy pracy opublikowanej w piśmie „PLoS Biology” zmierzyli więc stężenie obu związków u 255 osób w różnych przedziałach wiekowych - od sześciolatków po studentów.

Ochotnicy brali też udział w testach sprawdzających ich matematyczny potencjał.

Młode osoby wyższy poziom GABA w rejonie zwanym bruzdą śródciemieniową lepiej radziły sobie z zadaniami algebraicznymi.

Dla glutaminianu zależność była natomiast przeciwna.

W przypadku dorosłych, z kolei było odwrotnie niż u dzieci - więcej GABA oznaczało niższe zdolności, a więcej glutaminianu - wyższe.

Uczestnicy wzięli udział w testach dwukrotnie w odstępach 1,5 roku.

Okazało się, że poziom neurohormonów w pierwszym badaniu pozwolił przewidzieć matematyczne osiągnięcia w kolejnym.

Jak podkreślają autorzy odkrycia, większość badań nad GABA i glutaminianem była przeprowadzana na gryzoniach, a to niewiele mówi o typowej nauce szkolnej ludzi.

Uzyskane teraz wyniki silnie natomiast wskazują na relację między nauką i plastycznością mózgu szczególnie w krytycznych okresach, które mogą rozciągać się na wiele lat.

„Odkrycie zamiany ról GABA i glutaminianu w promowaniu osiągnięć akademickich wskazuje na ogólną, nieznaną jeszcze zasadę związaną z plastycznością. W przeciwieństwie do wcześniejszych badań z udziałem ludzi i zwierząt skupiających się na krótszych okresach rozwoju, nasze przekrojowe badanie wskazuje, że prawdopodobnie trwały związek między plastycznością mózgu oraz pobudzaniem i hamowaniem jego aktywności” - mówi dr Roi Cohen Kadosh, autor badania.

„Uzyskane przez nas wyniki mają także ważne konsekwencje dla prac nad programami interwencji wspierających mózg, które mamy nadzieję przebadać w przyszłości” - dodaje ekspert.

Więcej informacji na stronach:

https://www.eurekalert.org/news-releases/740686

https://journals.plos.org/plosbiology/article?id=10.1371/journal.pbio.3001325 (PAP)

Autor: Marek Matacz

mat/ agt/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2022