20.04.2024
27.07.2021 aktualizacja 27.07.2021

Badaczki z Politechniki Łódzkiej opracowały opakowania z odpadów roślinnych

Źródło: Fotolia Źródło: Fotolia

Badaczki z Politechniki Łódzkiej - mgr inż. Joanna Grzelczyk, dr inż. Ilona Gałązka-Czarnecka i dr inż. Joanna Oracz - opracowały opakowania z odpadów roślinnych, które właśnie zgłoszono do ochrony patentowej. Ich produkcja zakłada użycie wyłącznie surowców naturalnych.

Na rynku dostępne są już "jadalne" opakowania i naczynia jednorazowe wykonane z produktów roślinnych np. ze zbóż. Jednak - jak zwróciła uwagę rzeczniczka Politechniki Łódzkiej dr inż. Ewa Chojnacka - do ich produkcji wykorzystuje się surowce o cechach konsumpcyjnych, zaś autorki nowego patentu chcą pójść o krok dalej - zamiast pełnowartościowej żywności używają odpadów roślinnych dostarczanych przez przemysł spożywczy.

"Nasz zespół opracował technologię otrzymywania opakowań z odpadów roślinnych, a nie z surowców pierwotnie przeznaczonych przede wszystkim do konsumpcji, aby nie zabierać przyszłym pokoleniom surowca produkcyjnego, żywieniowego. Opracowana technologia zakłada wykorzystanie w produkcji opakowań i naczyń jednorazowych nawet 65-90 proc. różnych roślinnych odpadów produkcyjnych. Zastosowane metody wytwarzania i opracowane receptury zakładają stosowanie tylko surowców naturalnych, bez użycia związków chemicznych" – podkreśliła dr inż. Ilona Gałązka-Czarnecka z Instytutu Technologii i Analizy Żywności na Wydziale Biotechnologii i Nauk o Żywności PŁ.

"Opakowania są przeznaczone do pakowania produktów sypkich (cukru, zbóż, orzeszków),  o stałej konsystencji (owoców, warzyw, produktów gastronomicznych) oraz o konsystencji dressingu (jak sosy)" - powiedziała PAP dr inż. Gałązka-Czarnecka.

Biotechnolożki z łódzkiej uczelni zdają sobie sprawę, że wzrost ekologicznej świadomości doprowadził do intensywnego rozwoju sektora biodegradowalnych tworzyw sztucznych, jednak nie zawsze dzieje się to z poszanowaniem środowiska naturalnego. Jak wyjaśniła dr inż. Gałązka-Czarnecka w celu uzyskania polimerów biodegradowalnych niejednokrotnie wykorzystuje się związki chemiczne, które nie są przyjazne dla środowiska naturalnego; taka produkcja przynosi również wysoką emisję dwutlenku węgla do atmosfery.

Opracowane na PŁ opakowania i naczynia jednorazowe wykonane z odpadów roślinnych mają dodatkowy atut, którym jest szybka biodegradacja. Rozwiązanie zostało zgłoszone do ochrony patentowej. Trwają też rozmowy z potencjalnym klientem zainteresowanym wprowadzeniem go do powszechnego użytku.(PAP)