Nauka dla Społeczeństwa

26.04.2024
PL EN
10.02.2021 aktualizacja 10.02.2021

Mózgi dzieci ze spektrum autyzmu wykazują mniejszą aktywność w obszarze przetwarzającym ruch

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Region mózgu odpowiedzialny za przetwarzanie ruchów innych osób i umiejętność naśladowania ich wykazuje znacznie mniejszą aktywność u dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD), w porównaniu z dziećmi rozwijającymi się w normie i dziećmi z innymi zaburzeniami rozwoju motorycznego - wynika z badań naukowców z Uniwersytetu Południowej Kalifornii w Stanach Zjednoczonych.

Jak twierdzą badacze, odkrycie to umożliwia bardziej szczegółowe zrozumienie wzorców aktywności mózgu unikalnych dla dzieci z ASD. Przedstawia też nowe neurobiologiczne wyjaśnienie niektórych charakterystycznych cech autyzmu, takich jak trudności z empatią, zrozumieniem intencji innych i ukrytych aspektów ich działania, czy zasad panujących podczas spotkań społecznych.

Naukowcy zakwalifikowali do badania 86 dzieci, każde z nich znalazło się w jednej z trzech grup: dzieci z rozpoznanym ASD; dzieci z rozwojowym zaburzeniem koordynacji ruchowej (ang. Developmental Coordination Disorder, DCD), oraz dzieci bez zdiagnozowanych zaburzeń, których rozwój przebiegał prawidłowo.

Dzieciom, w trakcie wykonywania rezonansu magnetycznego, pokazano zdjęcia i filmy przedstawiające mimikę i ruchy rąk, jak np. udawanie gry na instrumentach. Zadaniem uczestników było obserwowanie ruchów i naśladowanie ich, lub zastanowienie się, co obserwowana osoba może robić i w jakim celu. Przykładowo, jeśli uczestnicy obejrzeli film, na którym ktoś używa nożyczek, mieli zgadnąć, że ta osoba będzie np. wycinać szablon z papieru.

Następnie naukowcy porównali między sobą uzyskane skany mózgów, aby zidentyfikować, które sieci mózgowe i u których dzieci aktywowały się podczas wybranych zadań.

Okazało się, że jeden z obszarów mózgu - zakręt czołowy dolny - wykazywał znacznie mniejszą aktywność u dzieci z ASD, gdy obserwowały one mimikę twarzy i ruchy rąk, w porównaniu z dziećmi z zaburzeniami koordynacji rozwojowej i prawidłowo rozwijającymi się. Obszar ten działa jak łącznik między przetwarzaniem wizualnych obserwacji ruchów innych osób a automatyczną, podświadomą zdolnością do odwzorowania fizycznego, lub też wyobrażenia obserwowanych ruchów za pomocą własnego ciała.

„To odkrycie łączy deficyty motoryczne u dzieci ze spektrum autyzmu z deficytami społecznymi” - stwierdziła jedna z głównych autorek badania, profesor Lisa Aziz-Zadeh z Uniwersytetu Południowej Kalifornii w USA.

Dzieci z zaburzoną koordynacją ruchową i będące w normie rozwojowej nie wykazywały istotnie obniżonej aktywacji zakrętu czołowego dolnego. Chociaż DCD może oddziaływać na rozwój społeczny i emocjonalny dziecka, zaburzenia w tych sferach nie są podstawowymi objawami samego zaburzenia. Badacze uważają, że zaobserwowane dzięki badaniu różnice są bardzo ważnym odkryciem, ponieważ dostarczają dowodów na to, że niektóre cechy społeczne charakterystyczne dla ASD wykazują podstawowe powiązania z obwodami motorycznymi mózgu.

źródło: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/hbm.25312 (PAP)

anl/ ekr/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024