Do popularyzacji przyrody podchodzę bardzo osobiście; przekazywanie wiedzy to jedno, ale chcę również dzielić się swoimi doświadczeniami, odczuciami, swoją wrażliwością, co według mnie jest kluczowe w poznawaniu natury – mówi biolog Dawid Masło.
Dawid Masło jest jednym z finalistów tegorocznej edycji konkursu Popularyzator Nauki w kategorii Animator.
Jest on aktywnym edukatorem i popularyzatorem nauki o przyrodzie. Prowadzi terenowe zajęcia dla osób w różnym wieku - choć obecnie, w czasie pandemii, jest to ograniczone. Nagrywa filmy edukacyjne, bierze udział w audycjach radiowych, pisze felietony.
Przyrodą finalista interesuje się od najmłodszych lat. Popularyzację nauki zaczął w trakcie studiów magisterskich na kierunku biologia na Uniwersytecie Pedagogicznym im. Komisji Narodowej w Krakowie. Wtedy to rozpoczął działalność w studenckim kole naukowym oraz zapisał się do Polskiego Towarzystwa Entomologicznego. Od dziesięciu lat cyklicznie bierze udział w różnych przedsięwzięciach popularyzatorskich, reprezentując kolejno: Instytut Biologii UP, Instytut Ochrony Przyrody PAN, Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie oraz Centrum Edukacji Ekologicznej „Symbioza”. Obecnie kończy doktorat w IOP PAN, który związany jest z badaniami w Magurskim Parku Narodowym.
Do prowadzonych przez siebie zajęć Dawid Masło podchodzi bardzo osobiście. „Jednym fundamentem jest wiedza i przekazywanie informacji, ale chciałbym też przekazywać swoje doświadczenia, odczucia, bo zawsze mi tego u innych brakowało, a to według mnie jest kluczowe w poznawaniu natury” – podkreśla.
Pytany, co znaczy dla niego pojęcie „animator”, odpowiada: to przyjaciel. „Na pewno nie jest to osoba, która bardzo mocno narzuca się. To jest przyjaciel, do którego się przychodzi, i z którym chce się podzielić swoim doświadczeniem, swoją perspektywą, swoim patrzeniem na świat, swoją wrażliwością” – wyjaśnia.
Finalista opiera więc swą pracę na otwartości, współuczestniczeniu, humorze i – oczywiście – poczuciu oraz zapewnieniu bezpieczeństwa uczestnikom spotkań. Nie powinno zatem dziwić, że w czasie zajęć, aby coś pokazać, potrafi położyć się na ziemi czy wejść na drzewo.
Przyrodnik przyznaje, że najwięcej radości sprawia mu odkrywanie z uczestnikami zajęć miejsca nieznanego mu wcześniej. „Lubię, gdy jestem z grupą w danym miejscu pierwszy raz. Wtedy mój zachwyt nad przyrodą jest taki pierwotny, czysty” – mówi.
Jednocześnie podkreśla, że potrafi zachwycać się naturą w każdych okolicznościach, nawet w dobrze mu znanych miejscach. „Mój zachwyt musi być autentyczny i widoczny dla uczestników spotkania, inaczej oni sami tego nie podzielą. Prowadząc zajęcia - jest się stawianym za pewien wzór, trzeba czuć tę odpowiedzialność, że inni na ciebie patrzą” – wyjaśnia.
W przekazywanej wiedzy Dawid Masło porusza ponadto kwestie ekologiczne czy problem zmian klimatu. „Zielona trawa, opady deszczu, przewidywalność pogody – traktujemy to, jako coś, co jest nam dane raz na zawsze, a tak nie jest. Dlatego musimy zadbać, by to, na co my dzisiaj patrzymy mogły oglądać nasze dzieci, wnuki, prawnuki; to jest pewne dziedzictwo, które należy przekazać. My, ludzie, chcielibyśmy rządzić przyrodą, kontrolować ją, a przecież jesteśmy jej częścią, jej partnerem” – zaznacza.
W ocenie przyrodnika pandemia koronawirusa i ogłoszony z związku z nią wiosenny lockdown pomógl ludziom uświadomić sobie własną tęsknotę za naturą. A na nim samym sytuacja ta niejako wymusiła otwarcie się na nowe formy przekazu, jak edukacyjne filmy. „Przy pierwszym lockdownie wrzuciliśmy serię filmów i co ciekawe, ludzie byli tak zaciekawieni, że w wakacje, kiedy obostrzenia pozwalały, telefony się rozdzwoniły” – opowiada.
Dawid Masło swoimi działaniami dociera do szerokiego grona odbiorców w różnym wieku. W Centrum Edukacji Ekologicznej „Symbioza” prowadzi zajęcia dla grup zorganizowanych takich jak: harcerze, kolonie, pół-kolonie, a także dla przedszkolaków i uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych. Tematami są m.in. zielone lekcje przyrody, spacery przyrodnicze odkrywające miejską przyrodę, warsztaty zero-waste lub warsztaty przyrodnicze i ekologiczne.
Finalista organizuje także spacery edukacyjne dla całych rodzin z dziećmi i osób indywidualnych w Lesie Wolskim w Krakowie. Dodatkowo prowadzi zajęcia terapeutyczno-specjalistyczne m.in. z pacjentami Centrum Autyzmu i Całościowych Zaburzeń Rozwojowych w Krakowie oraz dla osób pełnoletnich i seniorów z Warsztatu Terapii Zajęciowej Szpitala Specjalistycznego im. dr. J. Babińskiego w Krakowie. Poprowadził także warsztaty dla podopiecznych Fundacji Anny Dymnej „Mimo Wszystko”.
Ponadto przyrodnik przeprowadzał spacery badawcze w ramach cyklu BIO-Blitz dla mieszkańców Krakowa, eksplorując nieczynny Kamieniołom Liban i pokazując, jak odradza się przyroda na terenach poprzemysłowych.
W ramach doktoratu dociera do naukowej części entomologów poprzez swoje zamiłowania do motyli dziennych, udział w konferencjach i publikacjach naukowych.
„Chciałbym, aby ludzie zaczęli dostrzegać przyrodę. Nie uczyć się o niej – choć oczywiście to też jest ważne, ale właśnie dostrzegać. Niestety w tej pogoni i coraz szybszym tempie, które nam narzuca społeczeństwo, gdzieś nam to umyka. A czasem wystarczy wyjść przed swój blok, usiąść na ławce i zacząć patrzeć na zielone” – podsumowuje przyrodnik.
PAP – Nauka w Polsce, Agnieszka Kliks-Pudlik
akp/ zan/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.