Koniec regularnych wydań „Fizyki…”, „Chemii…” i „Geografii w Szkole”

Na zdjęciu Józef Szewczyk. Fot. archiwum własne.
Na zdjęciu Józef Szewczyk. Fot. archiwum własne.

Dwumiesięczniki dla nauczycieli „Fizyka w Szkole”, „Chemia w Szkole” mają już prawie stuletnią tradycję, a „Geografia w Szkole” - nieco krótszą. Od przyszłego roku nie będą już jednak regularnie wydawane. “Czas czasopism drukowanych mija” - mówi ich wydawca Józef Szewczyk.

Wydawnictwo AS Szewczyk nominowane jest w konkursie Popularyzator Nauki w kategorii Media.

„Fizyka w szkole” i „Chemia w szkole” to jedne z najstarszych czasopism w Polsce. Ich burzliwa historia sięga 1927 roku, kiedy ukazał się pierwszy rocznik „Fizyka i Chemja w szkole”. W czasie wojny nastąpiła przerwa w ich wydawaniu. W 1948 r. zaczęła się ukazywać „Geografia w Szkole”, a siedem lat później, w 1955 roku, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych reaktywowały „Fizykę w szkole” i „Chemię w szkole” już jako dwa oddzielne tytuły. W 1974 r. wydawanie tych trzech magazynów przejęły nowo utworzone Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. W 2005 r. z kolei pisma trafiły do Wydawnictwa Dr Josef Raabe, a w 2014 r., wydawnictwo to zostało przejęte przez Forum Media, które jednocześnie zdecydowało o zakończeniu publikowania tytułów. Właśnie wtedy Józef Szewczyk, który od dekady prowadził te czasopisma jako dyrektor wydawniczy, postanowił kupić tytuły, by je ratować. Od tamtej pory jego Agencja AS Józef Szewczyk zajmowała się zarówno stroną wydawniczą, jak i kolportażem.

- Chciałem dociągnąć do stulecia „Fizyki…” i „Chemii w Szkole”, ale z różnych przyczyn muszę zakończyć w tym roku wydawanie tych czasopism – powiedział PAP Józef Szewczyk. Kontynuowana nie będzie też już „Geografia w szkole”. Redaktor dodał, że od ośmiu lat, będąc emerytem, wydaje te czasopisma, traktując to jako z jednej strony jako „pracę hobbystyczną”, a z drugiej – jako olbrzymią przygodę intelektualną.

Jak poinformował wydawca, w każdym z pism około jedna trzecia objętości poświęcona jest popularyzacji nauki. - Wyszedłem z założenia, że nauczyciel na bieżąco potrzebuje informacji o tym, co się zmienia w samej nauce. I że powinien mieć możliwość zapoznania się z nowościami - powiedział Józef Szewczyk.

O nowych odkryciach można poczytać w ramach działów „Nauka i technika” i „Ciekawostki” (w „Chemii w Szkole”), „Nauka, wczoraj, dziś, jutro” (w „Fizyce w Szkole”) i „Z zagadnień współczesnej geografii” w („Geografii w Szkole”). W działach tych publikowane są artykuły zarówno o najnowszych wynikach badań, odkryciach, jak i dotyczące zastosowań nauki np. w przemyśle, medycynie, ochronie środowiska, łączności, Kosmosie. Poza publikacją artykułów wydawnictwo wspiera olimpiady przedmiotowe czy konkursy takie jak „Fizyczne ścieżki”.

Czytelnikami czasopism są głównie nauczyciele na wszystkich poziomach edukacji, naukowcy, studenci, licealiści. - Te magazyny powstają też z myślą o popularyzatorach nauki. Zależało nam, by czerpali od siebie nawzajem i wymieniali się ideami, jak popularyzować naukę - powiedział wydawca.

- Zdaję sobie sprawę, że czas czasopism drukowanych mija. Jesteśmy w erze internetu. Tam trzeba szukać sposobu, by dotrzeć zarówno do nauczycieli, jak i do młodzieży. To nie jest zadanie łatwe, ale możliwe do zrealizowania. Nauczyciele dalej szukają nowości, wsparcia metodycznego w nauczaniu, szukają niestandardowych pomysłów na ciekawe lekcje. Wielu młodych z kolei fascynuje nauka, technika, Kosmos i będą się tym takich tematów poszukiwali wszędzie - ocenił Szewczyk.

Szewczyk wskazał, że na kondycję finansową wydawanych przez niego pism negatywnie wpłynęły reformy oświaty. - Kiedy zlikwidowano gimnazja, straciliśmy mniej więcej połowę prenumeratorów. O ile gimnazja bardzo chętnie kupowały czasopisma, to szkoły podstawowe - mniej – podsumował. Dodał, że kolejny cios zadało czasopismom wycofanie się spółki RUCH SA z dystrybucji prenumerat, co spowodowało utratę kolejnych 30 proc. odbiorców.

Obecna łączna sprzedaż, wliczając w to wersje cyfrowe (PDF), wynosi około 350-400 egzemplarzy. Z wyliczeń wydawnictwa wynika, że czasopisma docierają do ok. 1 procenta szkół podstawowych i ponadpodstawowych.

Józef Szewczyk zapowiedział, że choć regularne dwumiesięczniki przestaną się ukazywać, w przyszłym roku planowane jest wydawanie numerów specjalnych o charakterze tematycznym.

Wśród autorów, którzy w ostatnich latach tworzyli materiały do czasopism, są m.in. profesorowie renomowanych uczelni (Marek Orlik, Marcin Wesołowski, Tadeusz Wibig, Jerzy Wrona), doktorzy (Mariusz Łukaszewski, Tomasz Kubiak), redaktorzy (Marek Ples, Aleksandra Konczewska, Leon Nowakowski), jak i nauczyciele (Iwona i Krzysztof Orlińscy, Piotr Pacholarz, Zofia Szmidt, Krzysztof Trojan).

PAP - Nauka w Polsce, Ludwika Tomala

lt/ zan/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera