29.03.2024
23.07.2019 aktualizacja 23.07.2019

Warzywa w czarnych opakowaniach lepiej się prezentują

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Świeże produkty najlepiej prezentować konsumentom na czarnym tle. Naukowcy z Politechniki w Delft (Holandia) przeprowadzili szereg eksperymentów i uznali, że właśnie ten kolor najbardziej zachęca do zakupu warzyw i owoców.

„Jeśli sprzedawcy chcą zwiększyć poziom sprzedaży świeżych produktów w sklepach spożywczych, powinni prezentować je w atrakcyjny sposób – powiedział prof. wzornictwa przemysłowego Bryan Howell. - W świecie mody czarny zawsze był kolorem na topie, ale nie wiedziałem, że przenosi się to również do świata warzyw”.

W ramach badania 46 uczestników oceniało warzywa znajdujące się na tłach w różnych odcieniach, od białego do czarnego. Mieli określić atrakcyjność i cenę każdego z warzyw – pieczarek, papryki, marchwi, pomidorów i bakłażanów. Naukowcy we wcześniejszych badaniach sprawdzili, jak warzywa prezentują się w zestawieniu z różnymi kolorami i wykazali, że chłodne, ciepłe, pomarańczowe i niebieskawe odcienie nie są najlepszym wyborem. W trakcie nowego eksperymentu okazało się, że najlepiej wypadał w tym przypadku czarny.

Żółta papryka była oceniana najwyżej na wszystkich kolorach tła, podczas gdy marchew generalnie określano, jako najmniej atrakcyjną i najmniej kosztowną. Jednak nawet ona zyskiwała na zestawieniu z czarnym tłem, przebijając atrakcyjnością bakłażany i pieczarki.

Wnioski naukowców pokrywają się z wcześniejszymi badaniami, które w różnych kontekstach wiązały kolor czarny z wysoką jakością i ceną.

Odkrycia badaczy z Holandii mogą być wskazówką dla właścicieli sklepów, jak skuteczniej sprzedawać konsumentom świeże produkty. Po sugerowane rozwiązania mogliby sięgnąć także projektanci opakowań i wnętrz. Korzyści odniósłby nie tylko przemysł spożywczy w kategorii lepszych wyników sprzedaży, ale i konsumenci, którzy mieliby szansę na zdrowsze odżywianie. (PAP)