28.03.2024
30.11.2016 aktualizacja 30.11.2016

Badanie: polskie uczelnie nie przygotowują dobrze do pracy w sektorze kosmicznym

Zdaniem aż 70 proc. polskich konstruktorów łazików marsjańskich uczelnie nie przygotowują dobrze do pracy w sektorze kosmicznym. Jednocześnie 74 proc. wiąże z nim swoją przyszłą karierę - wynika z raportu o potencjale sektora robotyczno-kosmicznego w Polsce.

„Raport nt. potencjału sektora robotyczno-kosmicznego w Polsce” powstał we współpracy Europejskiej Fundacji Kosmicznej oraz Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. W badaniu wzięło udział ponad 100 młodych konstruktorów łazików marsjańskich.

Od 2014 roku, czyli od zapowiedzi organizacji w Polsce międzynarodowych zawodów łazików marsjańskich - European Rover Challenge, widoczny jest lawinowy wzrost zainteresowania zespołów studenckich udziałem w zawodach łazików. W 2013 roku takich zespołów było zaledwie siedem, obecnie jest ich już ponad 30. Nad swoimi konstrukcjami pracuje teraz 20 zespołów.

Aż 70 proc. badanych uważa, że polskie uczelnie nie przygotowują dobrze do pracy w sektorze kosmicznym; jednocześnie aż 74 proc. wiąże z nim swoją karierę zawodową. 86 proc. badanych uważa, że w czasie nauki na uczelni wyższej nabyło umiejętności pracy w zespole, a niemal wszyscy badani wskazali, że zawody robotyczne mogą być pomocnym narzędziem w dalszym rozwoju zawodowym w sektorze kosmicznym i okołokosmicznym.

Zdaniem 41 proc. badanych polskie firmy, instytucje sektora kosmicznego i związanego z kosmosem prowadzą profesjonalną politykę rekrutacji oraz rozwoju, skierowaną do absolwentów wyższych uczelni, a 57 proc. jest przeciwnego zdania. Jako najbardziej pożądane działanie, które ma pomóc studentom dobrze przygotować się do uruchamiania własnych projektów biznesowych, badani wskazali finansowanie kół naukowych (88 proc.) oraz naukę zarządzania projektami (65 proc.).

Najwięcej firm i instytucji z branży kosmicznej i okołokosmicznej - aż 29 - działa w województwie mazowieckim. Po pięć w dolnośląskim oraz małopolskim, a po trzy - w wielkopolskim i pomorskim.

"Eksperci są zgodni, że przystąpienie Polski do Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) w 2012 roku stworzyło nowe możliwości dla budowy przemysłu kosmicznego, umożliwiło dostęp do infrastruktury badawczej Agencji, programów, staży i szkoleń. Polacy biorą udział w programach dotyczących misji naukowych na orbicie Ziemi, jak i poza nią (...), obserwacji Ziemi czy nawigacji satelitarnej" - czytamy w raporcie.

W ramach tzw. Programu Wsparcia Polskiego Przemysłu Zespół Zadaniowy ESA–Polska zaakceptował dotychczas 81 projektów na łączną kwotę ok. 15 mln euro. 14 z nich pochodziło od instytucji badawczych, a 67 od przedsiębiorców. "Wysoki poziom polskiego potencjału technicznego zauważany jest przez zagraniczne agencje kosmiczne i instytucje współpracujące z polskim przemysłem, co skutkuje powstaniem polsko-zagranicznych inicjatyw, nowych firm i sukcesami polskich podmiotów ubiegających się o kontrakty na niełatwym rynku kosmicznym" - informują twórcy raportu.

Raport wykazał jednak, że Polsce ciągle brakuje doświadczonych ekspertów ze specjalistyczną wiedzą, jaka niezbędna jest w zdobywaniu i prowadzeniu wartościowych projektów kosmicznych. W tej dziedzinie bardzo ważna jest dobra współpraca międzynarodowa. "Jeżeli chcemy, aby Polska stała się liczącym graczem na europejskim i światowym rynku, musimy zadbać również o stworzenie optymalnych warunków studiowania oraz dalszego rozwoju kompetencji technicznych i menedżerskich w firmach oraz instytucjach związanych z sektorem kosmicznym i okołokosmicznym" - wynika z raportu.

Respondenci wywodzili się z 18 polskich uczelni technicznych i uniwersytetów. Analizie poddanych zostało także 50 przedsiębiorstw z polskiego sektora kosmicznego. Dane ilościowe uzupełniły wypowiedzi ekspertów, m.in. przedstawicieli ministerstw, agencji rządowych oraz reprezentantów samorządów. Koncepcja raportu powstała w roku 2015 po zrealizowaniu kolejnej edycji zawodów European Rover Challenge. Jego pomysłodawcą i inicjatorem był Łukasz Wilczyński – prezes Europejskiej Fundacji Kosmicznej.

Raport jest dostępny na stronie: http://tk.parp.gov.pl/attachments/article/47917/Raport_ERC.pdf