Badacze z Uniwersytetu Missouri (USA) ustalili, jakie skojarzenia wywołuje u konsumentów określona barwa firmowego logo – zawiadamia "International Journal of Fashion Design, Technology and Education".
Logo to specjalnie opracowany znak graficzny, który ma za zadanie wyróżnić daną firmę (markę, organizację) na tle konkurencji i zapewnić jej rozpoznawalność na rynku konsumentów. Logo powinno nie tylko przyciągać uwagę, ale również symbolizować wartości wyznawane przez firmę oraz ułatwiać nawiązanie więzi emocjonalnej z potencjalnym klientem. Dzięki najnowszemu badaniu wiadomo, jakie skojarzenia pojawiają się u ludzi na widok poszczególnych kolorów wykorzystywanych przy tworzeniu logo.
W ramach badania 184 osoby dorosłe opowiadały o emocjach, który wzbudzały w nich logo kilku wymyślonych przez badaczy firm.
Okazało się, że kolor niebieski kojarzył się badanym z pewnością, sukcesem i wiarygodnością; zielony przywodził na myśl cechy związane z wytrzymałością, trwałością, męskością, równowagą i ekologią; a fioletowy z kobiecością, splendorem i czarem. Barwę różową wiązano z młodością, wyobraźnią i modą; żółtą z zabawą i nowoczesnością; czerwoną z posiadaniem specjalistycznej wiedzy i dużej pewności siebie.
Badacze spodziewali się takich wyników, choć zaskoczył ich sposób postrzegania barwy czerwonej, która zazwyczaj kojarzy się z agresją lub miłością. Przypuszczają, że to logo firm, które już istnieją na rynku mogły wpłynąć na zmianę skojarzeń.
„Wyniki naszego badania przypominają osom odpowiedzialnym za tworzenie marki, że nie mogą one polegać tylko na tradycyjnych skojarzeniach, które wywołują kolory. Muszą śledzić zmiany w sposobie postrzegania i wykorzystywania kolorów w kulturze popularnej, bo to wpływa na kształtowanie skojarzeń u konsumentów” – mówi Jessica Ridgway, współautorka badania. (PAP)
ooo/ agt/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.