26.04.2024
24.07.2013 aktualizacja 24.07.2013

Ptasi móżdżek podobny do ludzkiego

Naukowcy z Imperial College London (Anglia) wykazali, że regiony mózgu u ssaków i ptaków, które są odpowiedzialne za wyższe funkcje poznawcze, jak pamięć długotrwała lub rozwiązywanie problemów, są połączone z innymi częściami mózgu w analogiczny sposób.

Badacze uważają, że skoro od 300 milionów lat obie gromady zwierząt rozwijały się niezależnie od siebie, podobny układ powiązań mózgowych może świadczyć o uniwersalnym charakterze takiej konstrukcji.

Naukowcy stworzyli mapy mózgowe ptaków, opierając się na analizie anatomicznej gołębi. Skupili się głównie na ośrodkach przetwarzania informacji i wyższych funkcji poznawczych.

Szczególnym zainteresowaniem obdarzyli hipokamp - region związany z nawigacją i pamięcią długotrwałą zarówno u ssaków, jak i u ptaków. U przedstawicieli obu gromad zwierząt dostrzegli podobną, gęstą sieć połączeń z innymi obszarami mózgu.

Także analiza kory przedczołowej odpowiedzialnej za podejmowanie decyzji u ssaków dostarczyła dowodów na zbliżone ukształtowanie tego regionu do obszaru pełniącego podobne funkcje u ptaków (nidopallium caudolaterale).

Już wcześniejsze badania sugerowały, iż ptaki posiadają szeroki wachlarz umiejętności poznawczych - charakteryzują się złożonym rozumowaniem społecznym, przejawiają zdolności do rozwiązywania problemów, a niektóre z nich potrafią nawet posługiwać się narzędziami.

"Wykazano, że ptaki są niezwykle inteligentne w sposób przypominający zachowanie ssaków, jak ludzie i małpy" - komentuje prof. Murray Shanahan.

ooo/ agt/