06.05.2024
03.06.2013 aktualizacja 03.06.2013

Kosmiczna katastrofa przyczyniła się do zagłady mamutów

Kosmiczna kolizja sprzed ponad 12 tys. lat. przyczyniła się do zmiany klimatu, a ta z kolei do zagłady mamutów pod koniec ostatniej epoki lodowcowe - uważają badacze z międzynarodowego zespołu.

Naukowcy nie są pewni, jakiego rodzaju wydarzenie miało miejsce. Wiedzą jednak, że wpłynęło ono na klimat.

"Wyobraźmy sobie, że żyjemy w czasach, kiedy po całym Cincinnati wędrowały słonie – opowiada Kenneth Tankersley, antropolog z University of Cincinnati (USA). - Jednak pod koniec naszego życia słoni już nie ma. To wszystko wydarzyło się w tak krótkim czasie, jednego ludzkiego życia".

Na łamach tygodnika "Proceedings of the National Academy of Sciences" Tankersley wraz z międzynarodowym zespołem naukowców opisują nagłą zmianę klimatu sprzed 12 tys. 800 lat. Jak wyjaśnia badacz, klimat zmienił się gwałtownie. Temu wydarzeniu towarzyszyło masowe wymieranie.

Tankersley prowadził badania jaskini Sheriden w Ohio. Jest to jedno z niewielu miejsc na świecie, gdzie można w warstwach osadowych badać ślady końcówki epoki lodowcowej.

Kiedy lodowiec ustępował już od tysięcy lat, nagle nastał okres zwany młodszym dryasem, w którym znów nastąpiło ochłodzenie. Trwał on od 12 tys. 800 lat do 11 tys. 650 lat temu.

Badając tę warstwę osadową naukowcy znaleźli ślady jakiegoś wydarzenia w atmosferze ziemskiej, które doprowadziło m.in. do stopienia skał oraz pozostawiło po sobie węglowe sferule, czyli stopione szkliwo. Można ustalić źródło pochodzenia sferuli – czy jest to spalany węgiel kamienny, czy pozostałość po uderzeniu pioruna, czy też świadectwo płonącego lasu. Zdaniem Tankersley\'a tym razem były to rozpalone skały.

Podobne sferule znaleziono na 17 innych stanowiskach, rozsianych na czterech kontynentach.

"Wiemy, że jakiś obiekt przeszedł na tyle blisko Ziemi i był na tyle gorący, żeby stopić skały" – opisuje naukowiec. Przywołuje wybuch wulkanu Krakatau w Indonezji w 1883 r. Tego roku w Cincinnati nie było lata, a był to tylko jeden wulkan.

Badacz podkreśla, że samo to wydarzenie nie było bezpośrednim czynnikiem wymierania pod koniec epoki lodowcowej. Wpłynęło za to na zmianę klimatu, która była bezpośrednią przyczyną wymierań. (PAP)