Żarłacze białe mają zróżnicowaną dietę

Fot. Fotolia

Dieta żarłaczy białych zmienia się wraz z wiekiem, ale poszczególne osobniki dodatkowo wykazują różne żywieniowe preferencje - odkryli naukowcy z Kalifornii.

Do tej pory uważano, że żarłacze białe, jedne z największych rekinów drapieżnych, żywią się głównie fokami i uchatkami. Jednak nowe badanie University of California w Santa Cruz wykazało, że dieta poszczególnych osobników potrafi się od siebie znacznie różnić - podał serwis EurekAlert.

Naukowcy opublikowali wyniki swoich badań w magazynie "PLoS ONE". Przeanalizowali skład tkanki w kręgach rekinów, aby sprawdzić, jak ich dieta zmieniała się w ciągu życia. Posłużyły do tego analizy stabilnych izotopów węgla i azotu, odłożonych w tkankach.

"Potwierdziliśmy, że dieta żarłaczy białych zmienia się z wiekiem, tak jak się spodziewaliśmy, ale zaskoczyło nas, że tak bardzo różni się między osobnikami" - powiedziała Sora Kim, która poprowadziła badanie.

Badacze skupili się na 15 dorosłych rekinach, złapanych u Zachodniego Wybrzeża Stanów Zjednoczonych. Badane osobniki polowały na różne ofiary, m.in. foki, uchatki, delfiny, ryby i kałamarnice. Jednak nie każdy jadał taki sam zestaw - zaznaczył współautor badania prof. Paul Koch z University of California.

"Potwierdziliśmy, że większość osobników wraz z wiekiem zamiast na ryby zaczyna polować na morskie ssaki - powiedział Koch. - Na dodatek, poszczególne rekiny wykazują zainteresowanie różnymi ofiarami. Ta elastyczność jest trudna do udokumentowania tradycyjnymi metodami, ale może być szalenie ważna dla zrozumienia, jak populacja Pacyfiku reaguje na zmiany w ekosystemie".

Wcześniejsze badania wykazały, że żarłacze białe u wybrzeży Kalifornii mają swoje stałe trasy migracji - od późnego lata do wczesnej zimy pływają w okolicy wybrzeża, a na resztę roku przenoszą się dalej w morze. (PAP)