
Powstały na bazie fiata 126 p bis pojazd napędzany ciekłym azotem skonstruowali studenci z Politechniki Wrocławskiej. Prototyp miał swoją premierę podczas Dolnośląskiego Festiwalu Nauki.
Pojazd o nazwie krioNgine nie wydziela spalin i może osiągnąć prędkość 27 km/h. Studenci pracowali nad prototypem przez siedem miesięcy, a pomysł projektu podsunął im prof. Maciej Chorowski.
„Pojazd działa na zasadzie podobnej do wodnej maszyny parowej, z tym że tu niczego nie spalamy, a ciepło potrzebne do odparowania pozyskujemy z otoczenia. Zamiast wody wykorzystujemy ciekły azot, który ma temperaturę ok. -196 stopni Celsjusza” - powiedział PAP Adam Tomasz Porębski, wiceprzewodniczący Koła Naukowego Skrzyneczka, które działa na Wydziale Mechaniczno-Energetycznym wrocławskiej uczelni.
Jak wyjaśnił, azot w postaci płynnej trafia ze zbiornika ciśnieniowego do parownicy, w której jest ogrzewany i odparowywany do postaci gazowej. Następnie pod ciśnieniem i w temperaturze zbliżonej do temperatury otoczenia jest dostarczany do silnika pneumatycznego i tam rozprężany. W efekcie powstaje energia mechaniczna napędzająca pojazd. „Dodatkowo w trakcie odparowania azotu uzyskujemy efekt chłodzenia otoczenia” - dodał.
W skład zespołu, który opracował prototyp, wchodzi siedmiu studentów studiów zaocznych oraz doktorant. Projekt powstał przy wsparciu opiekuna Koła Naukowego Skrzyneczka dr. inż. Janusza Roguli.
PAP - Nauka w Polsce
pdo/ jra/ jjj/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.