"Kopernik" promuje interdyscyplinarność wśród nauczycieli

<strong>Interdyscyplinarne podejście do nauczania szkolnego, może sprawić, że dzieci i młodzież lepiej zrozumieją świat</strong> - uważają organizatorzy konferencji dla nauczycieli &quot;Pokazać - Przekazać&quot; z Centrum Nauki Kopernik. 

"Od dziecka poznajemy świat w sposób całościowy. Ale kiedy zaczynamy chodzić do szkoły, to nagle ten świat dzieli nam się na przedmioty, które się ze sobą bardzo często nie łączą" - mówił w rozmowie z PAP po piątkowym spotkaniu prasowym dotyczącym konferencji "Pokazać-Przekazać" Robert Firmhofer, dyrektor CNK. Jego zdaniem postrzeganie świata podzielonego na sztywne dziedziny wiedzy nie jest zgodne z rzeczywistością.

"Nauka, z powodów metodologicznych, podzielona jest na dyscypliny. Ale od pewnego czasu odkrywamy, że postęp jest możliwy, kiedy łączymy te dziedziny ze sobą, kiedy odkrywamy podejście interdyscyplinarne" - powiedział Firmhofer.

"Zależy nam na tym, żeby w czasie tej konferencji zaszczepić interdyscyplinarne podejście w nauczycielach" - podkreślił dyrektor CNK i wyjaśnił, że chodzi o to, aby belfrzy zaczęli sami znajdować zależności pomiędzy poszczególnymi przedmiotami i żeby szukali języka, którym mogliby w sposób interdyscyplinarny opowiadać o rzeczywistości. "To przyczyni się do budowania pełniejszego i doskonalszego obrazu świata u dzieci i młodzieży" - uważa dyrektor CNK.

Firmohofer powiedział, że ilość wiedzy, jaką dysponują ludzie, podwaja się co trzy lata i nie da się przewidzieć, jakie rewolucyjne dokonania naukowe zmienią ludzkie życie. Jego zdaniem wychowawcy i nauczyciele, w związku z szybkim postępem nauki, powinni być więc przygotowani do zasadniczych zmian w profilu zawodowym. A w tym może im pomóc interdyscyplinarne podejście do nauki.

W konferencji "Pokazać - Przekazać" uczestniczą nauczyciele reprezentujący różne stopnie edukacji (zarówno przedszkola, jak i licea) oraz różne dziedziny wiedzy.

W programie, oprócz warsztatów i pokazów naukowych znajdują się wystąpienia naukowców, którzy w swoich badaniach stosują podejście interdyscyplinarne. Po konferencji nauczyciele będą wiedzieć nie tylko o tym "jak uczyć", ale też "czego uczyć". Spotkania z nauczycielami zakończyć się mają 29 sierpnia.

PAP - Nauka w Polsce

lt/ ula/bsz

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Łódź, 02.07.2025. Przebywający na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej polski astronauta Sławosz Uznański-Wiśniewski (na ekranie) podczas połączenia wideo na żywo w EC1 w Łodzi, 2 bm. Podczas trwającego ok. 20 minut połączenia Sławosz Uznański-Wiśniewski wykonywał eksperymenty w stanie nieważkości oraz odpowiadał na pytania zadawane przez młodzież. (jm) PAP/Marian Zubrzycki

    Łódź/ Sławosz Uznański-Wiśniewski poprowadził lekcję fizyki z kosmosu

  • Komunikacja naukowa i popularyzacja nauki. Fot. A. Wojaczek

    Ponad 20 osób ukończyło pierwsze studia z popularyzacji nauki

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera