Mentalne liczydło uwalnia matematykę od słów

Amerykańscy naukowcy zbadali indyjskie dzieci, które uczą się wykonywać w pamięci skomplikowane matematyczne obliczenia przy pomocy mentalnego liczydła - podaje BBC. 



Michael Frank (Stanford University) i David Barner (University of California) zbadali uczniów szkoły w miejscowości Vadadora (Indie). Podczas trzyletniego kursu uczy się tam dzieci używania mentalnego liczydła. "To, co odkryliśmy, potwierdza i rozszerza poprzednie badania, sugerując, że mentalne liczydło nie polega na języku i słowach, ale jest w rzeczy samej jakiegoś rodzaju obrazem, wizualną reprezentacją" - powiedział Michael Frank.

Metoda polega na wykonywaniu w pamięci obliczeń matematycznych na dużych liczbach (nawet do 10 cyfr) przy pomocy zwizualizowanego liczydła. Zadania obejmują dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie, potęgowanie i pierwiastkowanie.

Podczas badania 15 uczniów, potrafiących biegle posługiwać się mentalnym liczydłem, miało za zadanie przeprowadzać w pamięci złożone kalkulacje podczas słuchania bajki. Jednocześnie musieli wykonywać dodatkowe zadania językowe bądź motoryczne - albo powtarzać każde słowo bajki, albo bębnić palcami o stół. W obu przypadkach dodatkowe zadania jedynie spowolniły wykonywanie obliczeń, przy czym mówienie miało mniejszy wpływ niż wykonywanie ruchów palcami.

W przypadku studentów Uniwersytetu Kalifornijskiego, którzy nie mieli żadnego doświadczenia z mentalnym liczydłem, prowadzenie obliczeń w pamięci podczas słuchania nagrania okazało się niemożliwe (studenci nie wykonywali dodatkowych zadań).

Specjaliści wnioskują, że mentalne liczydło pozwala oderwać obliczenia matematyczne od słów. Obraz liczydła, poza ułatwieniem skomplikowanych obliczeń, swoją strukturą wspomaga także liczenie w pamięci. "Ponieważ realne liczydło grupuje koraliki w kolumny i rzędy, łatwiej jest zapamiętać obraz przedstawiający całe liczydło" - powiedział Frank.

Technika, polegająca na użyciu mentalnego liczydła, nauczana jest w niektórych częściach świata, zwłaszcza w Chinach, Indiach i Japonii.

Raport z badania opublikowany został w "Journal of Experimental Psychology".

PAP - Nauka w Polsce

stm/ krf/bsz

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera